'Waarom moest Glen (28) dood door een stomme geiser?'

• Loodgieter K. brandt zijn vingers niet meer aan geisers. ,Ik heb een fout gemaakt, die ik niet meer kan herstellen", erkent hij vandaag voor de rechter in Zwolle. Door een koolmonoxidevergiftiging die ontstond na het installeren van een oude geiser overleed een 28-jarige bewoner.

Loodgieter K. wordt verweten dat hij een oude geiser verkeerd installeerde. De Officier van Justitie eist 180 uur werkstraf.

Bewoner en Feyenoordfan in hart en nieren Glen overleed op 15 februari 2014 aan koolmonoxidevergiftiging, een dag voor de verjaardag van hem en zijn tweelingbroer en twee dagen nadat hij uit het huis was gered. Hij lag in de woonkamer, zijn vriendin stond onder de douche. Dat is haar redding geweest, zij was alleen versuft. ,Ik ging zelf ook een beetje dood toen Glen stierf. Waarom moest hij dood door zoiets stoms als een stomme geiser? Waarom heb ik het overleefd en hij niet?" vraagt ze zich af.

De beide bewoners hebben niets doorgehad dat ze langzaam door de koolmonoxide werden vergiftigd: ze gebruikten drugs en dachten dat het daardoor kwam. Ook de hond overleefde.

Toch staat buiten kijf dat Glenn is overleden door de koolmonoxide. De brandweer mat extreem hoge waarden. Het veroorzaakte hartfalen en schade aan de hersenen waardoor hij uiteindelijk overleed.

Handleiding
    De loodgieter en vader van zes kinderen zegt het zwaar te hebben. Hij waarschuwt nu collega’s voor de gevolgen van koolmonoxidevergiftiging en het gevaar ervan bij het installeren van geisers, maar installeert geen badgeisers meer. ,Ik blijf er liever vanaf." De loodgieter had weinig ervaring met geisers. Hij had voor het drama slechts vijf à zes geisers geïnstalleerd, zegt hij.

Hij gebruikte geen handleiding, want ,dat wijst zichzelf." Hij dacht dat de geiser redelijk nieuw was, maar hij was al 15 jaar oud. K. had geen papieren voor het plaatsen van badgeisers en zegt dat hij zich pas na het drama is gaan inlezen over beveiliging. Hij wist bovendien niet echt van het gevaar van koolmonoxide.

Verhuur
    Volgens verhuurder B. deed de oude geiser het niet goed en moest deze vervangen worden.

De storm die op die fatale dag woedde speelde volgens de rechter ook een rol. De geiser stond lang aan en door de wind kon rook niet ontsnappen.

De rechter doet op 26 januari uitspraak.

AD.nl

• Oh wacht overleefde, dacht overleed.

giphy.gif

Anway, wel kut voor de betrokkenen, sowieso voor de familie maar heb ook medelijden met die loodgieter.

• Global Moderator

Waarom hadden ze geen koolmonoxidealarm?
    Waarom hadden ze geen roostertje open staan vlakbij de geiser? Dat is echt van belang als je zo’n ouderwets kutding hebt…

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.