Kinderstraffen

• Welke straffen kreeg jij als kind als je iets had gedaan wat niet mocht?
    Ga jij dezelfde straffen ook aan jouw kinderen geven als ze zich misdragen?
    Mag je kinderen slaan als ze zich misdragen?

• Als ik iets deed wat niet mocht dan moest ik zonder eten naar bed. Mijn vader had er geen boodschap aan en was niet om te praten. Ik moest aan tafel gaan zitten toekijken hoe de anderen lekker aan het smullen waren en nadat zij gegeten hadden en ik toegekeken had mocht ik me gaan douchen en naar bed.

Ik zal deze straf niet aan mijn eigen kinderen geven. Als mijn kind iets gedaan heeft dan dan zal ik dat met woorden oplossen, als het dan nog een keer gebeurd overgaan tot een straf waar ik hem of haar aan het nadenken zet. Hoogstwaarschijnlijk zal het dan zijn dat het kind even geen computer en telefoon mag gebruiken.

Ik moest naar mijn kamer en moest mijn mobiel inleveren. Ook heeft mijn vader mij één keer geslagen op mijn wang omdat ik hem een grote bek gaf. Mijn moeder heeft toen mijn vader geslagen en schreeuwde dat als hij dat nog één keer deed dat hij op straat kon slapen.

Als ik kinderen heb dan zullen ze dezelfde straffen krijgen als ik die kreeg. Naar mijn kamer zonder mobiel en nadenken waarom ze straf krijgen.

Ik vind niet dat je kinderen mag slaan als ze niet luisteren of zich misdragen. Je kunt kinderen op andere manieren straffen door spullen af te pakken die ze pas terug krijgen als ze goed gedrag laten zien. Spullen afnemen bij slecht gedrag, belongen bij goed gedrag.

Ligt er aan wat ik gedaan had.

Liever niet, ik wil geen kinderen.

Andermans kinderen wil ik soms wel een goede tik geven, maaaaarrrrrrrr dat is dan weer niet de bedoeling.
    giphy.gif

• Global Moderator

Welke straffen kreeg jij als kind als je iets had gedaan wat niet mocht?
    Ik zou het echt niet meer weten. Waarschijnlijk dat ik naar m’n kamer moest.
    Na de scheiding van m’n ouders werd ik geslagen.

Ja.

Een corrigerende tik mag wel imo. Maar echt een kind in mekaar rossen? Nee.

Een goed harde tik tegen me kop en na me kamer.

ik wil geen kinderen

Nee van de wet niet. Ik zelf vind een tik wel oke, maar vind dat het ook te ver kan gaan.

• Zullen we samen geen kinderen gaan maken Davey :D?

Zonder eten naar boven, geen TV en computer aan.

Als ik kinderen krijg wel. Maar ik denk dat ik geen kinderen wil.

Ja de kinderen niet luisteren mag je ze een tik geven maar alleen met de hand.

Mijn vader heeft van zijn moeder nog slagen gekregen met de mattenklopper. Ik ben heel blij dat mijn vader mij nooit geslagen heeft.

• Ik ben nu 44 jaar en heb vroeger in een internaat gezeten samen met mijn 4 andere zusjes. Wij zaten samen in een groep en als er een van hun klappen kreeg van de leiding was dat op de blote kont. Ik heb een keer ingegrepen omdat de leidster door bleef slaan,en daarna heeft ze zich aan mij gekruid. Ze stuurde me naar mijn kamer en daar moest ik op haar wachten. Ze sloeg gelukkig alleen met de blote vlakke hand wat best wel raak aan kwam. Ze heeft zich een dik half uur uitgeleeft op mijn blote kont totdat ze zelf er dood moe van was. Mijn kont gloeide maar dat had ik er voor over,zolang dat ze maar niet aan mijn zusjes kwam. We mochten veel maar er was een grens en als je die over trede waren de peren gaar want dan werd je naar boven gestuurt en dan wist je dat je op je blote billen kreeg. Maar ik ben er groot mee geworden en met die leidster heb ik nu het beste contact.

Ik heb zelf 2 dochters een van 10 en een van 11 en die heb ik nog nooit echt een pak voor hun broek gegeven. Ik straf ze op een andere manier doormiddel van een week geen pc want daar raak je ze het hardste mee. Blote billen koek is zo gedaan en dan denken ze we mogen weer achter de pc nu want de straf heb ik gehad. Zo denken de meeste jongeren,maar de mijne weten dat wij niet slaan en dat ze wel op een andere manier gestraft worden,en dat werkt perfect.

1x in dat internaat was ik stiekem aan het roken met andere kinderen,er volgde een luid geschreeuw met de leiding komt. Iedereen maakte de sigaretten uit behalve ik want ik vond het zonde om halve sigaretten weg te gooien. De leiding trapeerde me,en de rest weet je wel. Ik moest naar binnen en meteen naar boven. Ze legde me altijd zelf op het bed zodat je daarna geen kant meer uit kon,je kon niet bij je kont om die te bedekken want een hand zat achter de rug van de leiding en de andere hand had ze stevig vast naast je lichaam. En als je aanstalte probeerde te maken om vrij te komen begon ze steeds harder te slaan. Zo zei ze nu hoop ik dat je nooit meer een sigaret hier aanmaakt. Mijn billen gloeide en ik moest maar eerst uitgehuild zijn voordat ik naar beneden mocht. Maar ik ben nu volwassen genoeg om te weten dat ik dat mijn kinderen nooit zal aan doen. Een week geen pc mensen werkt dubbel zo beter als alleen een pak voor je blote billen.

• @Davey zegt in Kinderstraffen:

Nee van de wet niet. Ik zelf vind een tik wel oke, maar vind dat het ook te ver kan gaan.

Het denken over straf heeft in Nederland een forse gedaanteverandering ondergaan, onder invloed van het wettelijke verbod op de ‘opvoedkundige tik’. Onderzoeken in Nederland vóór de invoering lieten zien dat rond de zeventig procent van de bevolking geen moeite had met die ‘opvoedkundige tik’. En het staat buiten kijf dat in veel gezinnen het traditionele pak slaag ook nog volop op het menu stond, in al zijn verschijningsvormen. Met inbegrip van tuchtigingen die (ver) over de schreef gingen, en geen doel dienden, of zelfs ronduit contraproductief waren. Maar die komen ook nu nog voor. Waarbij sommigen zó lang ‘op hun handen’ zijn blijven zitten, dat ze op zeker moment exploderen, en er ongecontroleerd op los rammen. Waar een gecontroleerd en weloverwogen pak slaag, of zelfs een ‘opvoedkundige tik’ dat had kunnen voorkomen.

Dat een minderheid er in is geslaagd slaag als straf tot taboe te verheffen, is de consequentie van hoe we in Nederland politiek bedrijven. Krachtige lobby’s zijn daarbij bijna altijd machtiger dan de ‘volkswil’. En hier betreft het een lobby die enerzijds meent het recht te hebben de bevolking op te voeden in het toepassen van andere pedagogische technieken, die in hun ogen beter zijn. Terwijl anderzijds grote groepen ‘professionele’ pedagogen en ‘zorginstellingen’ er linksom, of rechtsom van profiteren als meer en meer ouders de zorg en verantwoordelijkheid voor hun kinderen uitbesteden aan ‘derden’. Of daartoe gedwongen worden, als de geadverteerde methoden toch niet zo’n succes blijken te zijn, en de Staat ingrijpt.

Hoewel ik sommige segmenten van die lobby een hoge mate van cynisme toedicht, waar ze willens en wetens werken aan het vergroten van hun ‘markt’, staat het voor mij ook vast dat anderen heilig geloven in hun strijd voor een betere wereld. Onder hen ook mensen die het hun taak vinden om ouders met ‘foute ideeën’ uit te roken, in de traditie van het ‘actievoeren’, waarbij zij zich soms voordoen als iemand die ze niet zijn. Een nogal perfide vorm van ‘rollenspel’ waar ik grote bedenkingen tegen heb. Zeker als dat door ‘vrijwilligers’ gebeurt, of lieden die uit zijn op een rel in de media, ten bate van de kijkcijfers of oplage. De schade die zij toebrengen, ook aan de belangen van de kinderen die ze pretenderen te beschermen, is veelal te gruwelijk voor woorden. Autonoom is dat voor ouders een goede reden om binnen de kaders van de wet te blijven, ook als men er niet achter staat. En te overwegen geen kinderen te nemen als men moeite heeft met de surveillance die dat met zich meebrengt. Of als men geen vertrouwen heeft in de technieken die moderne pedagogen als alternatief aandragen.

De economische tegenwind zorgt nu nog niet voor slinkende budgetten voor ‘bemoei-ministeries’ en de diensten van formeel private ondernemingen, stichtingen en actieplatforms die hun geld van de overheid krijgen. Maar je hoeft geen kristallen bol te bezitten om in te zien dat de bomen niet meer tot in de hemel groeien. Veel van de moderne methoden, die uitgaan van belonen, therapie, min of meer constante begeleiding en pillen, zijn zelfs nu al te kostbaar voor gezinnen met een bescheiden inkomen. En onbereikbaar voor mensen die wonen in ‘achterstandswijken’ of buiten de grote steden. Nog los van de vraag of ze het gewenste effect hebben.

Niets uit het bovenstaande mag worden geïnterpreteerd als een oproep om kinderen ‘vogelvrij’ te verklaren! Of als een ontkenning van trauma die het gevolg kan zijn van straffen die in het verleden veel voorkwamen. Maar de wijze waarop de dialoog is afgeknepen, en iedere nuance uit de discussie wordt gefilterd, roept bij mij herinneringen op aan de lessen over de Franse geschiedenis. Toen Rousseau zijn ideeën over de opvoeding van kinderen aan de revolutionaire massa presenteerde. Ideeën die verrassend veel overeenkomsten vertonen met de ideeën die nu gemeengoed zijn. Waarbij we ons moeten realiseren dat Rousseau zijn eigen kinderen naar het weeshuis bracht. En de Franse Revolutie ontaarde in een gruwelijk bloedbad van uiteenlopende ‘verheven’ types die meenden anderen de maat te mogen nemen.

Wat uit beeld is verdwenen, is dat velen werden opgevoed met traditionele methoden, en zelf menen daar baat bij te hebben gehad. Wie dat zegt, in deze tijd, wordt verweten niet met zijn of haar tijd mee te zijn gegaan, of een ‘masochist(e)’ te zijn. Een stigma dat terug is van weggeweest, omdat elke blijk van ontvankelijkheid voor de erkenning van persoonlijke verantwoordelijkheid, en de bijbehorende bereidheid om rekenschap af te leggen, verdacht is in onze maatschappij. We worden geacht 24/7 te steven naar de bevrediging van al onze hedonistische, zelfzuchtige verlangens, en slechts open te staan voor commercieel georganiseerd altruïsme dat ons beloont met een ‘goed gevoel’ na een publiekelijk gegeven ‘aai over de bol’, en/of de bevestiging dat we ‘erbij horen’.

Mijn moeder gaf al snel een pak slaag. Dit heb ik tot mijn 14e gekregen als ik niet luisterde. Daarna kwam het verbod op telefoon/computer of kreeg ik huisarrest op de dagen dat mijn moeder wist dat ik iets had staan met vriendinnen. Mijn vader streek meestal over zijn hart en bij hem kwam ik er met een waarschuwing vanaf.

Ja

Ja, ik vind dat je de straffen voor kinderen zelf mag bepalen en daar hoort een pak slaag ook bij. Echter slaan met stokken, vliegenmeppers, slippers en gelijke middelen gaat te ver en dat moet vallen onder mishandeling. Maar een goed pak slaag op het achterwerk moet kunnen als straf.

• Global Moderator

@Jachob wow, dit is wel ff net over het randje gast…

Welke straffen kreeg jij als kind als je iets had gedaan wat niet mocht?
    Als ik echt het bloed bij mijn moeder onder de nagels uit haalde kreeg ik weleens een tik. Soms moest ik naar bed, maar mijn moeder gaf niet vaak straf. Ze was heel flexibel en je kon ver gaan bij haar. Maar als je over een grens heen ging, dan kon ze er helemaal klaar mee zijn. Zo had ik een keer met een waterpistool in haar oor gespoten terwijl ze oorontsteking had. Ik kreeg op een gegeven moment alles achter me aan, van bezems tot klapstoelen en tuinkabouters haha.

Met een corrigerende tik is niks mis. Ik denk dat ik vooral een combinatie ga gebruiken van woorden en de corrigerende tik.

Ik vind slaan in het extreme vallen. Een corrigerende tik is eenmalig en hoeft geen blauwe plekken of tekens achter te laten. Terwijl als je slaat laat dit iets achter. Je moet een kind niet zo hard willen straffen dat het niet meer kan zitten van de pijn. Als je een kind moet slaan omdat je het anders niet luistert welke straf moet er dan staan op jou als slechte ouder?

• @KEEN zegt in Kinderstraffen:

@Jachob wow, dit is wel ff net over het randje gast…

U bent een van die mensen met een beperkte kijk op opvoedkundige kwesties, redenerend vanuit een status quo, of (vervlogen) maatschappelijk ideaal.

• @Jachob Het straffen en slaan van kinderen is in Nederland gelukkig verboden.

• @Vink In verreweg de meeste landen is slaan in de opvoeding niet verboden. Wat niet wil zeggen dat het in alle landen even populair is, uiteraard. Maar de grote oppositie in tal van landen tegen invoering van wetgeving die kinderen slaan zou verbieden, is veelzeggend.

Volgens een enquête in Frankrijk, bijvoorbeeld, is 82 procent tegen een wet die slaag verbiedt. In België kwam een onderzoeksbureau op een percentage van 70 procent jongeren die vonden dat hun ouders best strenger mochten zijn. En op een Amerikaans blog kwam ik een foto tegen van een meisje van een jaar of zeventien, die bij het gerechtsgebouw demonstreerde met een sandwich bord waarop met grote letters stond: ‘Thanks for spanking me dad!’ Haar vader stond die dag terecht voor het geven van een pak slaag dat, volgens het Openbaar Ministerie, bovenmatig was geweest.

Steun van ouders voor slaag als straf wordt doorgaans uitgelegd als verkeerd begrepen eigenbelang, gemakzucht, of openlijk sadisme. Een tiener van zeventien die bij het gerechtsgebouw protesteert tegen vervolging van haar vader, omdat hij te hard geslagen zou hebben, zal vermoedelijk worden uitgelegd als iets waartoe zij gedwongen werd, of anders ‘totale verstandsverbijstering’ als gevolg van jarenlange indoctrinatie. Maar dat laatste argument is op z’n best een kwalitatief argument. De hersenspoeling vanuit de overheid, en belangenorganisaties die eten van het leveren van hulpverlening, met een kostenplaatje van honderden miljoenen per jaar, is ook niet meer dan indoctrinatie.

http://www.kylemcdanell.com/2008/10/thank-you-for-spanking-me-dad-what.html

Disclaimer:
    Voor alle duidelijkheid: Ik zet niemand aan enige wet te overtreden! Al is die wet nóg zo stompzinnig, contraproductief, slecht onderbouwd, in strijd met de volkswil, en zijn de opgelegde alternatieven vele malen slechter in sommige gevallen. Noch identificeer ik mij met mensen die, al dan niet met een beroep op God, stellen dat het slaan van kinderen een gebod is! Ik pleit hier voor de terugkeer van het gezonde verstand.

• @Jachob ik heb niks met al die andere landen te maken. Ik leef in Nederland en in Nederland is het verboden om kinderen te slaan. Mijn vader heeft als kind klappen gekregen met de mattenklopper en daardoor heb ik nooit contact gehad met mijn oma omdat hij contact met haar had verbroken.

Toen mijn oma in het ziekenhuis lag is mijn vader haar na ± 20 jaar geen contact te hebben weer opgezocht. Hij heeft haar gezegd dat ze mag branden in de hel. Ik geef hem daar gelijk in, als je je kinderen slaat voor eigen plezier of met voorwerpen mag je branden in het hiernamaals.

• Ik kan aan uw taalgebruik opmerken dat u niet met de harde hand bent opgevoed. Tegenwoordig weten kinderen zoals u zich minder en minder te beheersen en worden ze brutaler bij de dag. Dat geldt zeker niet voor alle kinderen, maar wel voor een groeiende minderheid.

• @Jachob Ik ben liever een brutaal kind wat een goede band met haar vader heeft, dan een kind wat te netjes is voor deze wereld en na de pubertijd nooit meer contact wilt met haar vader.

Slaan zorgt ervoor dat je je ouders niet lief kan hebben en niet kan vertrouwen.

• @Vink De bedoeling van lijfstraf is inspelen op de natuur: wij zijn gebouwd om pijn te vermijden. Jonge tieners zijn even gevoelig voor een lijfstraf als jonge kinderen, maar de strengheid moet aangepast zijn aan de leeftijd. Als je lijfstraf geeft, doe je dat om pijn te doen.

• @Jachob De bedoeling van een lijfstraf, jij bent niet gezond in je bovenkamer. Ik ben blij dat ik niet ben blijven hangen en beter weet dat zogenaamde lijfstraffen niet werken. Dat jij kinderen brutaler vind worden komt misschien omdat de mensen die toen kinderen waren bepalen hoe de wereld er voor kinderen nu uitziet.

Te veel klappen gehad in het verleden zorgen ervoor dat je tijdens het stemmen niet helder kunt denken en kiest voor een partij die tegen het slaan van kinderen is en zo komt het in de wet.

• @Vink Wie ooit als tiener fatsoenlijk slaag heeft gekregen met een stok, riem of zoals uw vader met de mattenklopper, weet dat hij het een paar dagen voelde bij het zitten. Dat was regel, geen uitzondering. Het is de hoofdreden waarom moderne lijfstraf bij tieners niet meer werkt: het is geen lijfstraf. Dan heeft het eigenlijk niet zo veel zin.

Het is de pijn die de effectieve stimulus geeft. Als zoogdier trachten wij al tweehonderd miljoen jaar pijn te vermijden: een krachtige lijfstraf geeft daarom zulk een krachtige boodschap.

• @Jachob zegt in Kinderstraffen:

het is geen lijfstraf. Dan heeft het eigenlijk niet zo veel zin.

Jij bent kapot in je hoofd.

Dit gaat heel veel verder dan kinderen een tik op de vingers geven. Jij slaat kinderen dat ze dagenlang met blauwe plekken zitten.

• @Vink Velen doen nogal paranoide over blauwe plekken. Het is normaal dat spelende kinderen blauwe plekken oplopen waarom zou een blauwe plek op de billen “mishandeling” zijn? Het is niet de bedoeling, maar het ene kind kneust nu eenmaal veel gemakkelijker dan het andere.

Een lijfstraf is geen spel. In moderne tijden is het bijna onmogelijk, als je het ongeluk hebt je kinderen in Europa te moeten opvoeden. Consider the facts: obesitas, suïcide, depressie, ADHD, mentale problemen bij jongeren, jeugddelinquentie. Nooit zijn onze kinderen mentaal zieker geweest, zeker als je rekening houdt met de toegenomen welvaart (weinig jongeren stelen of plegen geweld omdat ze honger hebben, zoals in de negentiende eeuw. Dat noem ik geen delinquentie, maar overleven). Er is een reden waarom kinderen uit Korea en China zo veel beter scoren dan blanke kinderen op zaken als wiskunde of piano spelen: ze worden nog opgevoed. Het gaat daar ook de verkeerde kant uit, door het Internet, hoewel het trainen van jongeren een zo onlosmakelijk deel uitmaakt van de Confuciaanse leer dat het misschien nog wel meevalt. Maar als je een echte lijfstraf geeft, moet je echt pijn doen, en hard.

• @Jachob Ik snap best dat bij sommige kinderen een corrigerende tik nodig is maar als je het vervolgens over lijfstraffen gaat hebben kan ik denk ik wel concluderen dat je geen idee hebt hoe je een kind opvoed.

Het geven van een corrigerende tik hoort mijns inziens zeker bij een goede opvoeding maar het is maar een minimaal deel. Opvoeding is een compleet pakket van dingen die je wel of niet moet doen. Je kind bij alles wat hij fout doet een pak slaag verkopen lost helemaal niets op als je vervolgens dat kind niet duidelijk maakt wat hij/zij dan verkeerd doet.

Ik kan hier nog eindeloos over doorgaan maar volgens mij ben je niet van mening te veranderen wat dit betreft, dus ik laat het hier bij.

• Teamleider

@Eximius zegt in Kinderstraffen:

@Jachob Ik snap best dat bij sommige kinderen een corrigerende tik nodig is maar als je het vervolgens over lijfstraffen gaat hebben kan ik denk ik wel concluderen dat je geen idee hebt hoe je een kind opvoed.

Het geven van een corrigerende tik hoort mijns inziens zeker bij een goede opvoeding maar het is maar een minimaal deel. Opvoeding is een compleet pakket van dingen die je wel of niet moet doen. Je kind bij alles wat hij fout doet een pak slaag verkopen lost helemaal niets op als je vervolgens dat kind niet duidelijk maakt wat hij/zij dan verkeerd doet.

Ik kan hier nog eindeloos over doorgaan maar volgens mij ben je niet van mening te veranderen wat dit betreft, dus ik laat het hier bij.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Er is in mijn ogen een groot verschil tussen een corrigerende tik en lijfstraffen.
    Lijfstraffen zoals meneer @Jachob ze omschrijft zijn er om pijn te doen. Als jij je kinderen “slaat” of whatever om ze pijn te doen doe je het al verkeerd.

Een corrigerende tik is niet met het doel om pijn te doen, maar met het doel om te leren. De manier waarop @Jachob “straffen” omschrijft is daadwerkelijk om pijn te doen.

Laten we inderdaad dat gezonde verstand goed gebruiken. Want kinderen (maakt niet uit hoe oud ze zijn) bewust pijn doen is schadelijk. Het maakt meer kapot dan dat het heelt.

En zoals @Eximius al zei, ik kan hier nog eindeloos over doorgaan, maar met sommige mensen valt gewoon geen gezonde discussie te voeren :)

• @Wicket @Eximius Het zou helpen als voorstanders van slaag als straf in staat zouden zijn, om enige universele waarheid tegenover de op emotie gestoelde afwijzing te zetten. Maar ik vrees dat dat net zo goed een illusie is, als de suggestie dat alle tieners slechter worden van een pak slaag. Om die reden is de ‘getuigenis-politiek’ van de lobby tegen slaag succesvol geweest. Mensen die daadwerkelijk een trauma hadden overgehouden aan de keren dat zij slaag hadden gekregen als straf, of hun eigen falen af wilden wentelen op hun tekortschietende ouders, hadden dertig jaar lang de wind in de zeilen. Wie niet met een trauma kampte, had ook geen reden om te getuigen. Want zo gaat dat, in een klaagcultuur.

De tijd is wellicht niet ver meer, dat Nederlanders zich afvragen waarom ze niet veilig meer kunnen winkelen. Of gezellig met het hele gezin naar de Koningin kunnen gaan kijken op 30 april. Of de mensen kunnen herdenken die vielen voor onze vrijheid. En dan uitkomen bij een falende opvoeding, die ‘watjes’ van de kinderen heeft gemaakt. Over het paard getilde, veeleisende, immer ontevreden stakkers, die nodig een ‘schop’ moeten krijgen. En wie weet komt er dan een ‘revival’ van het pak slaag?

• Maar als dat gebeurt, kunnen mensen als ik, die er nooit een probleem mee hadden, dan opgelucht ademhalen? Triomfantelijk zeggen: zie je wel!? Nee, ik vrees van niet. Want al doende hebben we kostbare tijd verloren. Tijd die we hadden kunnen besteden aan onderzoek dat wél gestoeld was op feiten. Onderzoek naar de verschillen tussen het ene kind, en het andere. Onderzoek dat ons wijzer had gemaakt over wat een pak slaag nou doet voor een kind, of tiener. En waarom de één er wel bij vaart, en de ander er ernstig door wordt beschadigd. Maar daarvoor is het te laat, zoals ook hier in dit topic blijkt. Afwijzing en ‘volwassen lust’ domineren de discussie totaal. Daardoor lijkt het dat een keuze voor slaag per definitie een keuze is tégen het belang van het kind. Mijn getuigenissen hier gaan daar geen verandering in brengen. Eén zwaluw maakt geen lente.

• Teamleider

@Jachob allemaal heel leuk en aardig wat je hier neerzet. Maar het enige wat ik hier verder nog op te zeggen heb is dit: in mijn ogen is slaan een teken van zwakte, waarom je over gaat tot geweld maakt niet uit. Op het moment dat je dingen “op probeert te lossen” met geweld, geef jij in mijn ogen aan dat je niet sterk genoeg bent ze op te lossen met woorden.

Of het nou om een ruzie of straf gaat maakt geen ene zak uit. Ik vind slaan een teken van zwakte.

• @Jachob Ik kan me verschrikkelijk ergeren aan mensen als u. De maatschappij zou personen als u moeten bestraffen als pedofielen en u nooit in contact brengen met (uw) kinderen zonder begeleiding. Elke stap die u maakt waarbij er contact kan ontstaan met kinderen zal onder begeleiding of cameratoezicht moeten plaatsvinden.

• Global Moderator

@IKPK zegt in Kinderstraffen:

De maatschappij zou personen als u moeten bestraffen als pedofielen en u nooit in contact brengen met (uw) kinderen zonder begeleiding. Elke stap die u maakt waarbij er contact kan ontstaan met kinderen zal onder begeleiding of cameratoezicht moeten plaatsvinden.

Kost veel te veel geld. Eenzame opsluiting en laten leven op water en brood is meer dan voldoende voor dit soort gasten.

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.