Hoe overleef ik... armoede? Tips & tricks voor als je het minder breed hebt

• Global Moderator
    | 1524

Zoals sommigen hier wel weten ben ik een regelrechte armoedzaaier. Ik krijg 1000 euro van de staat en daar moet ik het mee doen. Alleen al voor de vaste lasten gaan er al zo’n 850-900 euro vanaf. Van de 100-150 euro die ik overhoud moet ik én eten, én kleding, én leuke dingen doen/kopen. Hoe de fak doe ik dat?!

LcotuOH.jpg

Eten en drinken
    Eten in Nederland is duur. Dat weten we allemaal. Als ik een fatsoenlijke maaltijd kook ben ik al zo’n 4 euro kwijt. Daarom eet ik eens per week vette hap, in mijn buurt is dat <3 euro. In het weekend eet ik bij mijn ouders of ga ik bij iemand op visite.

Eten en drinken haal ik in Duitsland. Ik mag dan wel aan de andere kant van het land wonen, maar het is alsnog goedkoper. Ik ga namelijk met mijn ouders of broer mee. Het fruit is daar goedkoper, het vlees is ook stukken goedkoper en laat ik nou net veel vlees en fruit eten. Zaterdag heb ik voor 25 euro aan boodschappen gehaald, waar ik zeker een maand mee vooruit kan.

Daarnaast vries ik veel vlees in. Als het ergens in de aanbieding is, of in de afprijzing, koop ik gelijk een flinke voorraad vlees en vries ik die in. Helpt trouwens ook tegen verspilling! Ook koop ik veel eigen merk. Voor de meeste producten maakt het (voor mij) niet uit qua smaak. Als allerlaatste koop ik veel in de aanbieding.

h1uqZrdl.jpg

Cosmetica en douchedingen enzo
    Deze is makkelijk. Ik gebruik niet veel. Veel mensen knijpen een hele hand badschuim uit de fles en wassen zich daarmee. Ik doe dat niet. Ik pak een paar druppels en was me met het schuim. Klinkt gierig, maar de werkende/wassende stof is het schuim zelf! Zo doe ik al een half jaar met een klein flesje Palmolive en kan ik er nog wel een half jaar mee doen. Als ik dat niet zou doen, was ik een flesje per maand/2 maanden kwijt.

Dit geldt ook voor tandpasta (het grootste deel spuug je toch uit), shampoo, conditioner, deo, ga zo maar door. Over die deo gesproken: Ik heb een hele hele hele goeie antitranspirant he. Je hoeft maar een klein beetje te sprayen en je bent al gelijk 24 uur beschermd. Ik geef eerlijk toe dat ik me vanochtend niet gewassen heb, maar door die deo ruik je niks. Chill toch? Hoef je je ook niet elke dag helemaal plat te spuiten met deo.

Make-up draag ik niet, als ik dat koop zijn het dingetjes die in de afprijzing zijn. Waarom zou ik er geld aan uitgeven als ik er toch niks mee doe?

Mocht ik out of badschuim/shampoo/andere shit zijn ga ik wederom naar Duitsland, daar is dat spul echt keigoedkoop. 2 euro voor een fles waarvoor je in NL 6 euro betaalt? Mooi toch!

jTG0GPcl.jpg

Gas, water en elektriciteit
    Gas bespaar ik door de gaskraan uit te zetten zodra ik meerdere dagen van huis ga. Ik heb namelijk een geiser en die vreet behoorlijk wat gas.

Water bespaar ik door niet elke dag te douchen. Ik was mezelf elke ochtend (met uitzondering van vandaag dan :P ) met een washandje en wat badschuim. Ik zie het nut er niet van in om elke dag te douchen. Ik ga alleen onder de douche om mn haren te wassen of op te warmen. En dat is ongeveer 2 keer per week. Nog een goede reden om niet elke dag te douchen: Het is ook beter voor je huid.

Elektriciteit heb ik vrij weinig over te vertellen: Ik heb amper elektronica. Nu een verwarming, een oplader, lampen en een kookstel. Wat we bij mijn ouders doen is alle onnodige lichten uitzetten, stekkers eruit halen als we weggaan en als je ergens klaar mee bent, ff de tv/computer/watdanook uitzetten.

ylJ1fXe.jpg

Kleding
    Om eerlijk te zijn heb ik een schijthekel aan winkelen, dus dat doe ik ook liever niet. Scheelt al een heleboel geld, hehe. Maar na 3 jaar zijn mijn broeken wel aan vervanging toe. Wat doe ik?

• Ik ga naar de kringloop. Als het geen commerciele is dan, anders zijn die broeken alsnog duurder dan de Primark. Snuffelen in kringloopwinkels is trouwens echt heel leuk om te doen.
    • Naar de Primark. 8 euro voor een broek die het een jaar uithoudt is niks.
    • Ik krijg kleding van anderen. Heb een gemiddelde maat en mag de afdankertjes van anderen dragen :p
    • Niet teveel in 1 keer kopen. Als je 1 nieuw setje per maand koopt, heb je aan het einde van het jaar 12 nieuwe setjes.

GYCdoln.jpg

Internet en TV
    Hier valt niet veel te vertellen helaas, aangezien ik niet echt iemand ben die graag achter of voor een scherm zit. Dit is wat ik at the moment heb en doe.

• Ik heb een goedkoop abonnement voor internet. Aangezien ik bijna de hele dag bezig ben of in de buurt ben van WiFi, is 2gb genoeg.
    • Ik heb geen TV. Ik hou er niet van. Dus daar kan ik je helaas geen tips over geven, behalve dat het geld bespaart als je er niet van houdt. :’)

YHDBf4A.jpg

Meubels en interieur
    Mijn huis is op dit moment best kut en half af, maar toch heb ik meubels en is alles een beetje ingericht. Het heeft me in totaal 300 euro gekost maar ik kan er leven! Hoe?

• 175 euro van mijn budget heb ik uitgegeven aan de vloer. Er was toevallig een aanbieding bij de Leen Bakker, dat je voor 3 euro de vierkante meter vloer had.

• 100 euro voor de koelkast, het is een kleintje van de Ikea maar hij doet het hartstikke goed!

• 25 euro voor kleine dingetjes die erbij in schoten. Denk aan lampen, wc-borstel, dat soort dingen.

• Mijn ouders hebben een grote opruiming gehouden en hebben alles wat zij over hadden in mijn huis gedumpt. Dat waren dus: een eenpersoonsbed, een tweepersoonsbed, matrassen, een tafel, 2 kasten, een aantal rekjes, nog een tafel…

Voor de rest ging een bevriend stel van mijn opa en oma verhuizen. Zij hadden nog meer dingen over. Ook hadden mijn tante en oom een volledig tweepersoonsbed over. Ik heb het fut niet om mijn huis op orde te krijgen en dat bed in mekaar te zetten, maar het is er wel. :p

Moraal van het verhaal: Vraag vooral rond bij familie en vrienden. Zij hebben altijd wel iets over.

Wat je ook moet doen is in grofvuilbakken/hopen kijken. Zo heeft mn stiefpa een oude magnetron gevonden en die gerepareerd, een kookstel gevonden en die aan mij gegeven. Ik heb zelf een paar jaar geleden een splinternieuwe zitzak gevonden ter waarde van 300 euro. In de tussentijd heb ik nog veel andere meubels en elektronica gevonden die er nog prima uitzagen.

ljcXrBal.jpg
    (Deze bank ziet er nog prima uit! Meenemen die hap)

Leuke dingen en uitjes
    Ook al ben ik arm, ik doe genoeg leuke dingen! Zo blijf ik op de been, ben ik buiten en hou ik contact met andere mensen.

Maar ik heb zo mijn hobby’s. Die geld kosten. (Oh shit ik krijg kriebels) Vaak doe ik een grote bestelling in 1 keer en deel ik die met andere geïnteresseerden. Als ik iets meer te besteden heb dan normaal, hè. Scheelt ons allemaal verzendkosten, ik kan er meerdere maanden mee doen, en heb ik lol. Woehhh.

Daarnaast heb ik een treinabonnement, in het weekend kan ik voor 32 euro onbeperkt met de trein reizen in Nederland. Komt goed uit, want de meeste van mijn vrienden wonen in Limburg. Ook ga ik soms naar een vreemde stad toe en ga ik daar vette hipsterfoto’s maken. Met een analoge camera die ik voor 3 euro uit de kringloop heb gehaald.

Als ik met vrienden afspreek is het vaak bij hun thuis of bij hun in de stad. Wat te drinken erbij, eten, als het lekker weer is picknicken, het hoeft echt niet veel te kosten.

Andere hobby’s, zoals graffiti spotten en verlaten gebouwen bezoeken, zijn gratis of kosten niet meer dan 15 euro (treinkaartje naar het zuiden van België bijvoorbeeld). In Duitsland kan ik met mn broer meereizen.

LicrfdLl.jpg

Vakantie
    Eigenlijk is mijn wens om aankomende vakantie een maand te gaan interrailen, maar helaas gaat dat niet meer door. Dus zal ik iets anders moeten verzinnen. Mijn plan is nu om gewoon een weekendje over de grens te vieren, waarschijnlijk in België. In ieder geval, dit zijn mijn tips voor een goedkope vakantie:

• Slaap in een hostel. Vaak kost het niet meer dan 10-15 euro per nacht, al helemaal als je heel vroeg boekt. Zo leer je ook nog mensen kennen, als je een beetje sociaal bent aangelegd.
    • Ga met bedrijven zoals Flixbus, of boek een goedkope vlucht.
    • Ga naar goedkope landen, zoals Polen. Ik voelde me een koning toen ik in Polen was, alles was zo goedkoop! Hot Wings bucket voor 5 euro, met 25 hot wings. Nom!
    • Probeer van de kleinere dingen te genieten. Ga wat snuffelen in een platenzaakje, geniet van de gratis (maar helaas) toeristische attracties die iedere stad wel heeft. Er is zat te doen.
    • Als je het durft, ga couchsurfen!
    • Als je helemaal geen behoefte hebt aan steden of drukte, huur dan een huisje ergens op de hei. Voor 150 euro heb je er al een voor een week. Het enige nadeel is dat je wel een auto nodig hebt.

Ik denk dat ik nu zo alles wel heb gehad. Heb jij nog tips en tricks? Wat doe jij als je het een maandje minder breed hebt? Laat het hieronder weten!
    Xr9hkiel.jpg

;9

• | 142

Goed topic bloemetje :D

Het enige waar ik eigenlijk echt benieuwd naar ben is hoe je in godsnaam aan de 850-900euro vaste lasten komt.
    Kan je toevallig een opsomming geven van wat er allemaal binnen die €900 valt (huur/gaswaterlicht/verzekering etc etc)

En vraag #2, heb je wel aanspraak gemaakt op alle subsidies die je kunt krijgen?

• Global Moderator
    | 1524

@Eximius zegt in Hoe overleef ik... armoede? Tips & tricks voor als je het minder breed hebt:

Het enige waar ik eigenlijk echt benieuwd naar ben is hoe je in godsnaam aan de 850-900euro vaste lasten komt.
    Kan je toevallig een opsomming geven van wat er allemaal binnen die €900 valt (huur/gaswaterlicht/verzekering etc etc)

En vraag #2, heb je wel aanspraak gemaakt op alle subsidies die je kunt krijgen?

400 euro huur
    200 euro schoolgeld (daar zit het m in)
    75 euro gas licht
    25 euro water
    75 euro verzekering
    30 euro treinabo
    50 euro geld wat ik terug moet betalen aan zorgverzekeraar
    15 euro telefoonabo

gas licht en water gaan wsl omlaag volgend jaar en krijg ik geld terug.

Wat voor toeslagen moet ik dan krijgen? Ik krijg stufi, huurtoeslag en zorgtoeslag.

• Global Moderator
    | 483

@bloemie zegt in Hoe overleef ik... armoede? Tips & tricks voor als je het minder breed hebt:

Wat voor toeslagen moet ik dan krijgen? Ik krijg stufi, huurtoeslag en zorgtoeslag.

Vaak verschilt het per gemeente wat er mogelijk is voor je.
    Je zou eens bij de gemeente langs kunnen gaan voor informatie hierover :) wie weet valt er ergens nog wat te halen dat het net allemaal iets makkelijker maakt :)

• Global Moderator
    | 1524

@Wicket zegt in Hoe overleef ik... armoede? Tips & tricks voor als je het minder breed hebt:

@bloemie zegt in Hoe overleef ik... armoede? Tips & tricks voor als je het minder breed hebt:

Vaak verschilt het per gemeente wat er mogelijk is voor je.
    Je zou eens bij de gemeente langs kunnen gaan voor informatie hierover :) wie weet valt er ergens nog wat te halen dat het net allemaal iets makkelijker maakt :)

Hmm, ik ga het even uitzoeken. :p

• | 142

@bloemie De meest belangrijke toeslagen krijg je al zo te zien. Zoals wicket al zei zijn er ook nog wat gemeente afhankelijke toeslagen, bijv. vermindering van de afvalstoffen heffing en dat soort zaken.

Weet je wat jij moet doen, lekker in een dorp gaan wonen want die huurprijzen in de grote steden in de randstad zijn echt belachelijk.

• Global Moderator
    | 1524

@Eximius zegt in Hoe overleef ik... armoede? Tips & tricks voor als je het minder breed hebt:

@bloemie De meest belangrijke toeslagen krijg je al zo te zien. Zoals wicket al zei zijn er ook nog wat gemeente afhankelijke toeslagen, bijv. vermindering van de afvalstoffen heffing en dat soort zaken.

Weet je wat jij moet doen, lekker in een dorp gaan wonen want die huurprijzen in de grote steden in de randstad zijn echt belachelijk.

Die vermindering van afvalstoffenheffing enzo wordt afgeschaft hier. Dus ik mag alsnog 175 euro betalen :’)

Ik heb in een dorp gewoond maar dat is echt niks voor mij. Heb destijds ook nog gezocht naar een huis in jullie regio maar dat was qua prijzen te duur. Wellicht heb ik verkeerd gekeken ;p is ook alweer een paar jaar geleden

Ook is het zo dat als ik een goedkoper huis vond, mijn huurtoeslag omlaag gaat. Uiteindelijk ben ik dan nog even arm.

• | 13

Ik zit boven de 1080 met vaste lasten :P

mijn huur is al 586.67

• | 33

Kun je niet gaan werken in het weekend en avonduren als je uit school komt?

• | 33

Ik woon in een dorp. Mijn ouders wonen in de stad, maar dat is ook veel te duur voor mij om in een stad te wonen. Wonen in een stad is het duurste om te wonen.

• Global Moderator
    | 1524

@Femke404 zegt in Hoe overleef ik... armoede? Tips & tricks voor als je het minder breed hebt:

Ik loop al fulltime stage. Toen ik nog les had werkte ik inderdaad in de avonduren en het weekend, maar nu hou ik dat echt niet vol.

• | 142

@Davey Ja hier ook hoor, vaste lasten 1200-1300 ofzo. Huur is al €660 ofzo. Heb ook geen recht meer op toeslagen etc.

• Global Moderator
    | 1524

@Davey Ja hier ook hoor, vaste lasten 1200-1300 ofzo. Huur is al €660 ofzo. Heb ook geen recht meer op toeslagen etc.

En dan vind je het raar dat ik aan de 800-900 euro kom :P

• | 142

@bloemie Nou, toen ik nog met @wicket in een appartementje (56m2) woonde en ik zonder baan zat moesten we het ook een tijdje doen met €900 per maand met 2 personen en dat ging best prima :)

Huur was ook maar €192 ofzo. (huurtoeslag yay)

Tegenwoordig heb ik een redelijke baan, en als je meer gaat verdienen ga je meestal ook meer uitgeven :P
    Groter huis, meer stroom/gas verbruik, sneller internet abbonementje etc etc.

PS. Hoeveel is jouw kale huur? en hoeveel oppervlakte krijg je voor dat geld eigenlijk? zal wel richting de €700 zitten ofzo. #oplichters

• Global Moderator
    | 1524

@bloemie Nou, toen ik nog met @wicket in een appartementje (56m2) woonde en ik zonder baan zat moesten we het ook een tijdje doen met €900 per maand met 2 personen en dat ging best prima :)

Huur was ook maar €192 ofzo. (huurtoeslag yay)

Tegenwoordig heb ik een redelijke baan, en als je meer gaat verdienen ga je meestal ook meer uitgeven :P
    Groter huis, meer stroom/gas verbruik, sneller internet abbonementje etc etc.

PS. Hoeveel is jouw kale huur? en hoeveel oppervlakte krijg je voor dat geld eigenlijk? zal wel richting de €700 zitten ofzo. #oplichters

Dat heeft ze al verteld ja, maar dat het alsnog best krap was.
    Ik heb trouwens niet beweerd dat ik echt arm ben, ik kan gewoon mijn ding doen. Heb het geluk dat ik hobby’s heb die vrij weinig geld kosten. :p

Kale huur is 400 euro. Daar heb ik ongeveer 70-80m2 voor. 1 grote woonkamer, 2 grote slaapkamers, 1 kleine, douche, keuken en een flinks gekse hal. En de vele opbergruimtes die mijn villa Kattenpis biedt.

• | 142

@bloemie Hmmkay, maar dan blijft er na huurtoeslag toch nog maar iets van €220 huur over?
    Dan zou je qua vaste lasten rond de €650-€700 komen.

• Global Moderator
    | 1524

@bloemie Hmmkay, maar dan blijft er na huurtoeslag toch nog maar iets van €220 huur over?
    Dan zou je qua vaste lasten rond de €650-€700 komen.

Ik doe het zo:
    Inkomsten: stufi + huurtoeslag + zorgtoeslag
    Uitgaven vaste lasten -
    _____+
    geld over

als je snapt wat ik bedoel :P

• | 142

@bloemie Ah ok, on that bicycle.

ja maar zo hoort het niet :( autisme allus

• Global Moderator
    | 1524

@bloemie Ah ok, on that bicycle.

ja maar zo hoort het niet :( autisme allus

ik ben autistischer dus het moet op mijn kamer *flap *

• | 33

@Femke404 zegt in Hoe overleef ik... armoede? Tips & tricks voor als je het minder breed hebt:

Ik loop al fulltime stage. Toen ik nog les had werkte ik inderdaad in de avonduren en het weekend, maar nu hou ik dat echt niet vol.

Krijg je geen stagevergoeding?

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.