Een depressie, de basics

• Global Moderator

0_1483684589597_I3GFWgy.jpg

Wat is een depressie nou eigenlijk?
    Een depressie is een van de meest voorkomende psychische aandoeningen. Het is een aandoening die je stemming en gevoelens raakt. De depressie is een aandoening die valt onder de “stemmingsstoornissen”. In veel gevallen van depressie kun je ondergedompeld raken in somberheid. Vaak verliezen depressieve mensen interesse in de mensen en dingen om hun heen en kunnen nergens meer echt van genieten.
    Als je deze sombere gevoelens ervaart en deze houden 2 weken of langer aan dan raad ik je aan om contact op te nemen met je huisarts.

Ongeveer 5% van de mensen in Nederland heeft jaarlijks een depressie. Maar het percentage mensen dat minimaal 1x in zijn leven een depressie heeft ligt veel hoger, namelijk op ongeveer 19%.

Een depressie gaat soms voorbij, maar meestal heb je daar wel hulp bij nodig. Ongeveer de helft van de mensen met een depressie kan met hulp binnen drie maanden herstellen. Een ander deel, ongeveer 20% van de mensen met een depressie, kan jarenlang deze last op zijn/haar schouders dragen.

0_1483686960120_Depression-Art.jpg
    Hoe herken je een depressie?

Er zijn verschillende kenmerken die zich kunnen uitten tijdens een depressie. Als jij of iemand in je omgeving meerdere van deze kenmerken heeft raad ik je aan contact op te nemen met je huisarts.

• Niet meer kunnen genieten van dingen die je eerst wel leuk vond.
    • Vermoeidheid, weinig energie en/of lusteloosheid
    • Een verstoord slaappatroon: Slecht, of juist heel veel slapen
    • Een verandering in je eetpatroon, dit kan juist heel veel eten (vaak ongezond) of heel weinig eten zijn
    • Het liefst de hele dag in bed blijven liggen omdat je overal tegenop ziet
    • Onredelijk en geprikkeld reageren
    • Last hebben van stemmingswisselingen: sombere stemming of prikkelbare stemming
    • Concentratie problemen
    • terugkerende gedachten aan de dood (of zelfmoord)

Nogmaals, herken je meerdere van deze symptomen, neem dan contact op met je huisarts.

0_1483687793245_Depression-treatment.jpg
    Tips over omgaan met je eigen depressie

Praten
    Het begin van het oplossen van je depressie is praten. Dit is ook meteen de zwaarste stap. Vind iemand die je vertrouwt en die je niet veroordeelt voor wat je te zeggen hebt.
    Ook is het belangrijk dat mensen in jou directe omgeving snappen wat er aan de hand is met je. Probeer zo goed en kwaad mogelijk uit te leggen hoe jij je voelt, en wat jij nodig hebt van je omgeving om vooruit te komen. Mocht je hier hulp bij nodig hebben vraag dan bijvoorbeeld om folders bij je psych of huisarts.

Haalbare doelen
    Maak het jezelf niet onmogelijk moeilijk. Stel jezelf geen doel waarbij je bij voorbaat al weet dat je dit niet gaat halen. Je kunt het begin bijvoorbeeld beginnen met praktische zaken zoals, boodschappen doen, een was draaien, stofzuigen, een gezonde maaltijd koken.

Structuur
    Probeer regelmaat in je leven te houden. Ga op vaste, normale, tijden naar bed, en sta op een normale tijd ook weer op. Eet op vaste tijden, ga elke dag eventjes naar buiten. Buitenlucht en bewegen zorgen ervoor dat je je al snel wat beter voelt.

Er zijn nog meer dingen die je kunt doen om je beter te voelen. Voor meer informatie kun je hier terecht: “Ik wil goed leren omgaan met mijn depressie”

0_1483689310960_e9326ea104a767d866dab0fbeb4f19f3.jpg

Tips over omgaan met de depressie van een ander
    Depressies zijn voor iedereen moeilijk. Niet alleen voor degene die de depressie heeft, maar ook voor zijn of haar directe omgeving heeft een depressie behoorlijk wat gevolgen. Hieronder staan en paar tips om het jou en de persoon met de depressie zo makkelijk mogelijk te maken.

• Oordeel niet, maar luister
      Iemand die depressief is schaamt zich vaak voor wat hij/zij denkt en voelt. Veroordeel deze gedachten en gevoelens niet, maar sta ervoor open en luister als iemand zijn verhaal vertelt. De depressieve persoon is niet zijn of haar gedachten, het zijn ‘slechts’ gedachten. Die horen bij zijn/haar ziektebeeld.

• Wees terughoudend met het geven van adviezen
      De best bedoelde adviezen kunnen alsnog heel slecht aankomen bij iemand die depressief is. Iemand die depressief is zal advies heel snel opvatten als kritiek of een verwijt. Iemand die depressief is is niet dom, zo iemand weet ook wel dat ie moet gaan sporten. Maar mensen met een depressie kunnen dat simpelweg vaak niet. Het is beter om in plaats van advies te geven, te vragen hoe je kunt helpen.

• Geef aandacht
      Iemand die depressief is zal weinig tot geen sociale contacten zelf onderhouden. Neem dit de persoon niet kwalijk, blijf hem/haar uitnodigen voor feestjes en activiteiten ook al weet je dat hij/zij daar geen zin in heeft. Verplicht hem/haar niet. Verwacht ook geen respons en interactie. Maar een smsje sturen een keer per week met bijvoorbeeld: “hoe gaat het met je?” verricht vaak al wonderen.

• Verwacht geen interesse
      Iemand die depressief is is nergens in geinteresseerd. Het boeit ze totaal niet, allemaal niet. Het hoort bij de depressie, accepteer dit. Hij/Zij vindt het zelf al erg genoeg dat hij/zij zo denkt.

• Iemand is ziek en is zichzelf niet
      Bedenk dat depressie een ziekte is. Een depressief persoon is zichzelf niet. Zeg hem/haar dat ook, dat hij/zij depressief is en daardoor alles door een zwarte bril ziet. Probeer hem/har er niet van te overtuigen dat de wereld anders is maar luister gewoon naar hoe hij/zij de wereld ervaart en probeer het te begrijpen.

Voor meer tips en aanwijzingen over hoe je het beste met iemand kunt omgaan die een depressie heeft vind je hier.

0_1483689434616_270a21b11e3f3f07fd045227b4c078e0.jpg

Graag wil ik iedereen die in zijn leven met depressie in aanraking komt een hart onder de riem steken. Ik hoop dat je een plek hebt waar je je verhaal kwijt kunt, want dit is het begin van het helingsproces. Mocht je verder nog vragen hebben over depressies dan raad ik je aan om contact op te nemen met je huisarts. Je kunt googlen tot je een ons weegt, maar als je bij de huisarts een gesprek aan gaat dan kom je tenminste ook vooruit.

• Global Moderator

Dankjewel voor dit topic.
    Ik ben al echt jaren depri. Niet constant maar het komt elke keer terug. Heb ook een periode gehad dat ik een paar jaar lang depressief was, maar dat ik dacht dat het leven zo hoorde.

Laatst ben ik bij Marcel geweest en hebben we het erover gehad. Daarna heb ik het er met een andere spotter erover gehad die er verrassend genoeg goed op reageerde. Voelde best goed, iemand die een beetje empathie toonde.

Of ik de stap zou nemen naar hulp? Nee. Want ik word toch niet serieus genomen. En dat is echt een grote issue bij mij.

• Global Moderator

@bloemie zegt in Een depressie, de basics:

Dankjewel voor dit topic.
    Ik ben al echt jaren depri. Niet constant maar het komt elke keer terug. Heb ook een periode gehad dat ik een paar jaar lang depressief was, maar dat ik dacht dat het leven zo hoorde.

Laatst ben ik bij Marcel geweest en hebben we het erover gehad. Daarna heb ik het er met een andere spotter erover gehad die er verrassend genoeg goed op reageerde. Voelde best goed, iemand die een beetje empathie toonde.

Of ik de stap zou nemen naar hulp? Nee. Want ik word toch niet serieus genomen. En dat is echt een grote issue bij mij.

Maar als je er met mensen over praat, is dat eigenlijk niet al hulp? ;)

• Mooi geschreven, mijn grootste Hulp was het kiem uur en ribw. Hier werkt de mensen die zelf een hoop mee hadden gemaakt (ervaringsdeskundige) hier voelde ik me eindelijk begrepen en gezien. Nu heb ik een hoop daar gedaan en heb ik geleerd om te gaan met me psychische klachten. Ze zullen nooit hellemaal verdwijnen,net als mijn depressie.naar en mee om leren gaan is al en een heeele grote stap.

• Global Moderator

Ik heb helaas een aantal van de symptomen door mijn ziekte en doelloosheid in mijn leven. Ik wissel gewoon sterk in hoe ik me voel, en vaak komt dit niet eens door dingen van buiten af. Ik weet dat als het een lange periode goed gaat, er een grote dip aankomt.

• Global Moderator

@Davey zegt in Een depressie, de basics:

Mooi geschreven, mijn grootste Hulp was het kiem uur en ribw. Hier werkt de mensen die zelf een hoop mee hadden gemaakt (ervaringsdeskundige) hier voelde ik me eindelijk begrepen en gezien. Nu heb ik een hoop daar gedaan en heb ik geleerd om te gaan met me psychische klachten. Ze zullen nooit hellemaal verdwijnen,net als mijn depressie.naar en mee om leren gaan is al en een heeele grote stap.

Wat zijn die instanties? Ik heb daar nog nooit van gehoord, zou je daar misschien meer over willen vertellen?

@Wicket Het is een begin inderdaad! Helaas val ik elke keer terug, dus het is niet voldoende.

• @bloemie https://www.ribwbrabant.nl/kiemuur-vraagbaak-in-de-wijkie x eren is er welkom, er staat wijk maar je mag ook uit Breda komen en in tilburg binnen lopen. Zelfs de cursussen die mij hebben geholpen worden gratis gegeven via subsidie vanuit de gemeente.

• Ik ben tot mijn 14e depressief geweest. Omdat ik werd gepest op de basisschool. Dit pesten stopte toen ik naar de brugklas ging. Ik koos een school die verder weg lag waar niemand van mijn basisschool heen ging. Op die school werd ik niet gepest maar was ik nog somber omdat ik geen vriendinnen maakte en aansluiting vond bij klasgenootjes.

Via mijn huisarts en de gemeente ben ik in aanraking met het maatjesproject gekomen. Ik heb daar een maatje gevonden en samen met haar heb ik een vertrouwelijke band op kunnen bouwen. Deze band heeft mij zelfvertrouwen gegeven en dat ik sterker in mijn schoenen sta. Ik werd socialer en maakte nieuwe vriendinnen op school. Vanaf dat moment heb ik geen depressie-klachten meer. Ik heb nog een jaar lang anti-depressiva geslikt maar met hulp van mijn vriendinnen ben ik daar vanaf gekomen op mijn 15e.

Ik ben nu 19 en ik ben 4 jaar medicatieloos en hoewel ik soms een dipje heb kan ik zeggen dat ik geen depressie meer heb.

Mijn tip voor mensen die lijden aan een depressie probeer iemand te zoeken. Een maatje voor het leven zodat je er niet alleen voor staat. Maar hier staan ook veel goede tips en goed advies in.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.