Het verbod op godslastering moet worden afgeschaft.

• ACHTERGROND
    Sinds 1931 kent Nederland een verbod op ‘smalende godslasteringen’. Het woord ‘smalend’ gaf aan dat het om grove spot en beschimping moest gaan en dat van opzet sprake moest zijn. Zo nu en dan laaide de discussie over het verbod op godslastering op. In het voorjaar van 2013 debatteert de Tweede Kamer over een voorstel om het verbod (artikel 147) uit het Wetboek van Strafrecht te schrappen. Voorstanders van afschaffing wijzen vooral op de vrijheid van meningsuiting, tegenstanders menen dat het verbod van belang is voor een respectvolle omgang met elkaar.

Bron: stemmentracker

Wat vinden jullie van dit voorstel? Ben je voor of tegen? En waarom?

• Dus je mag geen godverdomme zeggen?

• @Jenn Jawel, het is godslaster maar niet ‘smalend’.
    Overigens had ik ook nooit van deze regel gehoord, mag van mij sowieso afgeschaft worden, want als het om grove spot en beschimping gaat dan zou het vanzelfsprekend gewoon niet mogen vind ik (ongeacht of het nu wel of niet met religie gepaard gaat).

Er is een groot verschil tussen een mening en en grove spot.

• Global Moderator

@Jenn zegt in Het verbod op godslastering moet worden afgeschaft.:

Dus je mag geen godverdomme zeggen?

Denk het niet, het gaat meer om grove prenten, bewust gelovigen opfokken enzo.

Ik weet zelf niet wat ik ervan moet vinden. Er is al zoveel haat op de wereld, tegen gelovigen, wat als we deze wet afschaffen? Dan komt er nog meer haat en verdeling.

• @Buffela het met deze afschaffing ook de bedoeling om het beeld “god” uit het Wetboek te krijgen.

• @Davey zegt in Het verbod op godslastering moet worden afgeschaft.:

@Buffela het met deze afschaffing ook de bedoeling om het beeld “god” uit het Wetboek te krijgen.

Super.
    God is geloof, prima, maar het hoort niet thuis in het wetboek, het wetboek moet slaan op de mensheid, geloof maakt daarbij onderscheid tussen mensen, net zoals dat ‘rassenhaat’ niet zou mogen, het woord ‘ras’ hoort daar niet in thuis, acties die niet mogen gebaseerd op haat zijn verboden, klaar.

• Ze mogen het schrappen wat mij betreft.

ik vind dat het Wetboek van Strafrecht vrij moet zijn van religie.

Ik ben dan wel voor om de huidige regel gewoon aan te passen zodat het toepasbaar is op “alle” grove spot. Of het nou om een religie gaat of wat anders.

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.