Habitica: Maak van je leven een RPG

• Global Moderator

Onlangs kwam ik op Habitica terecht, omdat ik op zoek was naar een manier om mijn huishouden bij te houden. In eerste instantie dacht ik: oke het zal wel, maar toen ik beter keek zag ik dat het een fucking RPG game was, die je helpt je dagelijkse taken te voltooien! In dit topic lees je een kleine uitleg en mijn bevindingen bij het spel Habitica. Oja, de website is trouwens http://www.habitica.com/

Introductie
    Op de pagina van Habitica kun je deze uitleg vinden: Habitica is een computerspel dat je helpt het verbeteren van je real-life gewoontes. Het ‘gamificeert’ je leven door je taken (gewoontes, dagelijkse taken, to-do’s) in kleine monsters te veranderen die je moet verslaan. Hoe beter je bent, hoe meet vooruitgang je boekt in het spel. As je struikelt in het echte leven, verslapt je personage.

Je dashboard
    Nadat je je geregistreerd hebt, krijg je een dashboard voor je te zien. Hier kun je alle taken en gewoontes invullen. Dit is mijn dashboard:
    w1OjxMt.jpg

Boven zie je het hoofdmenu, daar gaan we zo naar kijken. Het belangrijkste in dit spel is je dashboard. Hier vul je namelijk alle gewoontes en taken in die je moet doen. Ook zie je wat je health is en je xp. Dit spreekt allemaal voor zich: xp krijg je als je goede taken doet, health verlies je als je je taken niet voltooit. Bij bepaalde taken krijg je ook nog goudstukken, die vind je rechtsbovenin. 100 zilverstukken zijn 2 goudstuk waard. Hier kun je armor enzo mee kopen bij het kopje Beloningen.

Je gewoontes
    Dat zijn dus alle dingen die je heel vaak doet. Die je juist wilt stimuleren, of juist niet. Ik wil bijvoorbeeld vaker een Franse les volgen, maar dat lukt me tot nu toe niet. (Omdat ik dus geen ruggegraat heb). Elke keer als ik een Franse les heb gevolgd, klik ik op het plusje. Zo wordt het een positieve gewoonte in het spel. Ik krijg er dan ook punten en goud voor.

Negatieve gewoontes zijn bij mij bijvoorbeeld Junkfood eten. Die zie je hier niet, maar die is rood. Omdat ik veel junkfood eet. Dus om verder te komen in het spel moet ik het vermijden. Elke keer als je op een minnetje drukt, gaan er gezondheidspunten vanaf.

Je kunt de taken ook verbreden en aanpassen, door bijvoorbeeld een uitgebreidere beschrijving of een moeilijkheidsgraad toe te voegen.
    n5A4Q8m.jpg

Dagelijkse taken
    Duidelijk. Dingen die je elke dag moet doen. Voor mij dus de tafel schoonmaken waar mijn gaspitje op staat. Daar heb ik heel vaak geen zin in en wordt het een aangekoekte bende. En de afwas doen, boh. Elke keer als je een dagelijkse taak niet voltooit kost het health. Naarmate je de taken wel of niet doet, worden ze blauwer of roder. Je krijgt dan ook meer of minder beloning ervoor… Hier krijg je ook punten en goud voor.

To-do’s
    Dit zijn de taken die je maar eens in de zoveel tijd hoeft te doen. Je hoeft niet elke dag drank te halen, tenzij je maatje elke dag bij jou op visite komt. Als je dat gedaan hebt krijg je daar ook weer punten voor. Het leuke is dat to-do’s geen health kunnen kosten!
    Tip: Verdeel een grote taak in kleinere taken, dat is makkelijker te behappen en krijg je ook nog eens extra punten!

Beloningen
    Hier kun je armor kopen, of je eigen beloning toevoegen. Ik heb toevallig geen beloningen toegevoegd, maar je kan bijvoorbeeld pauze ‘kopen’, een snack, wat je maar als beloning ziet.

Als je liever in het spel blijft, kun je beter voor armor gaan, want zo kun je sneller ‘monsters’ verslaan. Dit kost goud, die je rechts bovenin kunt vinden. En het goud verdien je weer door taken af te ronden!

In principe is dit de basis van het spel, maar er zijn nog zat andere dingen. Laten we verder kijken naar de andere pagina’s.

k8pFfVl.jpg
    Dit is de pagina die tevoorschijn komt als je op het poppetje links klikt. Kun je 'm aankleden. Heel leuk enzo. Niks bijzonders voor zover ik weet.

Wat ik wel moet vermelden is het menu tussen je poppetje en het kledinggedoe in, met avatar aanpassen, achtergronden enzo. Bij Prestaties kun je alle achievements vinden. Je ziet welke je nog moet doen en welke je al gehad hebt.

Gilden
    Onder het menu ‘Sociaal’ kun je ook gilden vinden. Dit zijn gewoon clubjes voor mensen met het eenzelfde onderwerp. Je hebt onder andere de groep ‘Newbies’, voor nieuwelingen, ‘The Scholars’ voor SOGgers, maar je kunt zelf ook een gilde aanmaken. Zullen we een KEEN gilde maken?

In ieder geval, hier kun je gelijkgestemden vinden die jou kunnen motiveren, of gewoon om lekker te ouwehoeren. Dat kunnen we beter hier doen btw :p

Uitdagingen

Hey dit is wel een leuke. Dit zijn uitdagingen, aangemaakt door gebruikers, die jou een grote beloning kunnen geven. Onder andere een edelsteen, als je die opspaart tot een bepaalde hoeveelheid kun je weer bepaalde queesten of extra’s unlocken. Als je met een uitdaging meedoet, wordt deze automatisch toegevoegd aan je dagelijkse taken. Het is helaas niet zo dat iedereen een edelsteen krijgt, ze worden vaak verloot.

Als je een uitdaging aanklikt zie je een beschrijving, en de gewoontes/to do’s die erbij horen. Zo kun je zien wat er van je wordt ‘verwacht’.

Voorbeeldje:
    dqMmyf0.jpg

Markt en Queesten
    Dan gaan we nu maar het menu-item Boedel. Hier vind je de Markt. Vanaf leven 3 kun je daar dingen kopen, onder andere eieren die je kunt uitbroeden. Hier komen weer huisdieren uit. Ook uitbroeddranken en voedsel voor je dier kun je halen. Wat je met die dieren kunt doen? Geen idee, waarschijnlijk zorgt het voor meer armor.

Op een andere pagina vind je de Queesten. Wat hier de bedoeling van is is mij niet helemaal duidelijk, maar het komt erop neer dat elke taak of gewoonte die jij voltooit, punten kost voor de eindbaas. Na een tijdje is de eindbaas dood en dan krijg jij daar weer een beloning voor. Veel queestes kun je kopen met diamanten, goud of kun je vrijspelen met inloggen of levelen. Je kunt queesten ook samen spelen!

Voor de rest
    Dit was het wel zo een beetje denk ik. Met deze uitleg kun je zo een beetje de hele game spelen! En laat me weten als je je ook gaat registreren, want dan kunnen we misschien wel een groep aanmaken. :)

Ga jij je registreren op Habitica.com?
    Wat vind je ervan?

Ik ga nu weer verder met het toevoegen van taken. Doej.

• Global Moderator

Ik ben ook begonnen drie dagen geleden na het zien van je lijst, ben nu level twee. Merk dat het me wel een boost geeft al, hoewel ik in het begin zoiets had van, ja hier ga ik nooit meer na om kijken. Toch terug gekomen en ben hooked.

Hoewel er niet heel veel te doen is in het spel moet ik zeggen. Een leuk battle systeem was leuk geweest, maar misschien worden mensen dan weer verslaafd.

• Global Moderator

@heey321 zegt in Habitica: Maak van je leven een RPG:

Ik ben ook begonnen drie dagen geleden na het zien van je lijst, ben nu level twee. Merk dat het me wel een boost geeft al, hoewel ik in het begin zoiets had van, ja hier ga ik nooit meer na om kijken. Toch terug gekomen en ben hooked.

Hoewel er niet heel veel te doen is in het spel moet ik zeggen. Een leuk battle systeem was leuk geweest, maar misschien worden mensen dan weer verslaafd.

Je kan als het goed is vrienden uitnodigen en samen in een groep zitten, om elkaar uit te dagen.
    Of bedoelde je het op een andere manier?

• Global Moderator

@bloemie Ik heb geen vrienden traan

• Global Moderator

@bloemie Ik heb geen vrienden traan

ik ook niet laten we vrienden worden

(username is bloemie)

• Global Moderator

@bloemie Waar voeg ik je toe?

• Global Moderator

@heey321 Ik zit wel al in een party trouwens, kan je bij als je wilt

• Global Moderator

@heey321 Ik zit wel al in een party trouwens, kan je bij als je wilt

ja dat is ook goed :)
    maar je kan me toevoegen bij queestes

• Global Moderator

ik heet KEEN.DROST
    Ik weet nog niet hoe ik jullie kan toevoegen :p

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.