Maak je eigen perfecte recept! (+ Infographic)

• Global Moderator

Hoe maak je nou een gerecht topchef-waardig? Je hebt natuurlijk dat foodpairing, maar er zijn ook nog een paar andere factoren waar je rekening mee moet houden. De andere factoren zijn: smaak, textuur en beleving. Als je dit met elkaar combineert heb je een perfect gerecht!

Perfect passende aroma’s
    Daar draait het om bij Foodpairing. Als twee ingrediënten 2 of meer passende aroma’s hebben, kun je ze met elkaar combineren. Dit kun je doen in de Foodpairing tool, waar je helaas voor moet betalen, maar met Google en je eigen creativiteit kom je ook heel ver. Hou er wel rekening mee dat als je een ingrediënt bewerkt (bakken, koken, etc.) dat de smaak anders kan worden. Ook posten ze op hun website en Facebookpagina tips die je kunt gebruiken.

Hier heb ik nog een leuk bruikbaar linkje gevonden:
    https://nl.pinterest.com/aegde/aeg-flavour-pairing/

asparagus.png

Contrasterende smaken
    Aardbeienijs smaakt zoet en een kiwi zuur. Godverdomme wat smaakt dat lekker. Ik heb dat dus een keer in mijn swirl gedaan he, en zo kwam ik er dus achter. In principe werkt dat ook met andere contrasterende smaken. Zoet en zuur dus. Zoet en bitter. Zoet en zout. Ga zo maar door. Je zorgt dan voor een spannendere smaakbeleving. In de chart hieronder zie je wat contrasteert met elkaar.

fp__create-recipes__tastes.png

Verschillende texturen
    Vaak proberen mensen zachte producten (zoals gelei en rugspek) meer te vermijden, omdat ze dat niet lekker in de mond vinden. Het tegenovergestelde is ook weer zo, als alles hard en knapperig is, voelt het ook weer niet fijn. In ieder geval, gebruik een combinatie van verschillende texturen. Doe iets vloeibaars bij iets vasts, iets zachts bij iets hards, want zo zorg je voor een extra dimensie. Zorg ervoor dat mensen stilstaan bij je gerecht als ze het proeven, en met spelen met textuur kom je al heel ver.

Hier is een leuke infographic waar contrasterende ingrediënten bij elkaar staan:http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/taste-buds/

Mocht je tijd over hebben, dan is het ook leuk om te spelen met eten… Verander de textuur van je saus of soep in schuim of gelbolletjes, of maak er een leuk landschap van. Maar dat heeft te maken met het volgende punt:

Een mooi opgemaakt bord
    Dat zie je vooral bij Masterchef. Dan denk je: oke wat zijn ze nu weer aan het doen, maar op het einde zie je een fucking bord met aarde en takjes en shit en dat smaakt hartstikke lekker? DAT WIL IK OOOOK. Je gasten versteld laten staan is dus ook een manier om je gerecht ‘op de kaart’ te zetten. Iets overdrevens zoals ik net zei hoeft natuurlijk niet, maar een bord mooi opmaken is wel een serieuze tip. Zorg voor een mooi clean bord, en speel met compositie en kleuren. Maak het bijna te mooi om op te eten. Maar het helpt echt.

747fbd1532c9f80348ac67ada50052d9.jpg

Ik wil binnenkort zelf proberen een perfect gerecht samen te stellen, doen jullie mee?

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.