Foodpairing: Wat is dat nou eigenlijk?
-
Omdat ik ineens weer een kooktic heb, en niet zomaar gerechten wil maken, besloot ik een beetje op onderzoek uit te gaan om koken tot een hoger niveau te brengen. Want er moet toch een reden zijn waarom die masterchefs nou eigenlijk masterchefs zijn. En weet je, ik heb het antwoord nog ook: foodpairing.
Heb jij nooit, dat als je aan het koken bent, dat je denkt van: goh, laat ik eens twee willekeurige ingrediënten die ik in huis heb met elkaar combineren? En dan proef je het… en dan smaakt het ronduit goddelijk. De reden? Ze hebben een aantal aroma’s met elkaar gemeen. Aroma’s ja. Je weet immers dat je niks meer proeft als je neus dicht zit. Ongeveer 80% van je ‘smaak’ gaat door je neus. Zo simpel is het eigenlijk!
Bij Foodpairing, een Belgisch bedrijf trouwens, analyseren zij allerlei ingrediënten, groentes, fruit, noem maar op, op een wetenschappelijke manier (dat laten ze natuurlijk niet weten) en kijken in de database of bepaalde ingrediënten bepaalde aroma’s met elkaar gemeen hebben. Als 2 ingrediënten minstens 2 aroma’s met elkaar gemeen hebben, is het een foodpair. Ze passen dan goed bij elkaar!
Daarom zie je bij die topchefs ook vaak van die vreemde combinaties. Zoals cayennepeper in yoghurt. Wtf?
Hou jij je weleens bezig met foodpairing?
Heb jij misschien nog leuke combinaties om uit te proberen?P.s. volgende topic die ik ga schrijven gaat over de theorie van het spectaculair maken van een menu.
-
Ik vermoed dat ik wel eens aan foodpairing heb gedaan, maar dat is dan onbewust geweest.
Heb je misschien een link met regelmatig voorkomende combinaties ofzo? Dan neem ik daar ff een kijkje :)
-
@Wicket zegt in Foodpairing: Wat is dat nou eigenlijk?:
Ik vermoed dat ik wel eens aan foodpairing heb gedaan, maar dat is dan onbewust geweest.
Heb je misschien een link met regelmatig voorkomende combinaties ofzo? Dan neem ik daar ff een kijkje :)
Daar ben ik naar op zoek, maar op Google kun je veel charts vinden. Gewoon foodpairing intikken en dan zie je ze vanzelf tevoorschijn komen.
-
Ik heb hier nog les over gehad op de koks opleiding :P
-
@Davey zegt in Foodpairing: Wat is dat nou eigenlijk?:
Ik heb hier nog les over gehad op de koks opleiding :P
Vertel :D
-
http://www.ontwikkelcentrum.nl/objects/smaaklessen/OC-29020p4-4.pdf
Heb effe gezocht. Dit lijkt er een beetje op. Hierdoor moesten wij dus door middel van reuk en smaak leren wat bij elkaar past met een stuk aan 100 ingrediënten en zo een gerecht samen stellen. Was echt de leukste opdracht van heel me koks opleiding.
wat veel mensen ook vergeten is dat er ook een 5de smaak is.
genaamd: Umami. En dat onze tong niet verdeeld is (onze tong heeft overal de zelfde smaak sensoren zullen we maar zeggen)door die les ben ik er achtergekomen dat het lekker is om een frietje te wikkelen om een augurk
-
http://www.ontwikkelcentrum.nl/objects/smaaklessen/OC-29020p4-4.pdf
Heb effe gezocht. Dit lijkt er een beetje op. Hierdoor moesten wij dus door middel van reuk en smaak leren wat bij elkaar past met een stuk aan 100 ingrediënten en zo een gerecht samen stellen. Was echt de leukste opdracht van heel me koks opleiding.
wat veel mensen ook vergeten is dat er ook een 5de smaak is.
genaamd: Umami. En dat onze tong verdeeld is (onze tong heeft overal de zelfde smaak sensoren zullen we maar zeggen)door die les ben ik er achtergekomen dat het lekker is om een frietje te wikkelen om een augurk
Ja umami hoor ik steeds vaker over :D heb je nog meer leuke smaakcombinaties?
-
@bloemie zegt in Foodpairing: Wat is dat nou eigenlijk?:
?
kookpan, kleine gesneden worteltjes goed gewassen. Een theelepel water. een handje vol met suiker en een snufje zout. Goed blijven roeren met een spatel.
de wortels zijn dan heerlijk, en het ovegebelven goedje kun je ook nog gebruiken als sla dressing, door het op te warmen met 4 lepels olijf olie. bij het afkoelen heeft je salade meer een bite en een zoete crunch
-
?
kookpan, kleine gesneden worteltjes goed gewassen. Een theelepel water. een handje vol met suiker en een snufje zout. Goed blijven roeren met een spatel.
de wortels zijn dan heerlijk, en het ovegebelven goedje kun je ook nog gebruiken als sla dressing, door het op te warmen met 4 lepels olijf olie. bij het afkoelen heeft je salade meer een bite en een zoete crunch
HUh maar er zit bijna niks in? xD of moet je het koken?
-
@bloemie langzaam verwarmen zodat de suiker smelt. en de wortels erdoor heen roeren met de spatel. goed blijven roeren en op passen voor je vingers :P
-
@bloemie langzaam verwarmen zodat de suiker smelt. en de wortels erdoor heen roeren met de spatel. goed blijven roeren en op passen voor je vingers :P
Dat stond er niet hij :’( :P
-
@bloemie sorry ik ben recepten niet gewend. ik doe altijd alles op gevoel :P
-
Ja maar je weet toch wel of je iets moet opwarmen of niet xD
ik doe recepten ook altijd op gevoel, snap niet waarom alles zo exact erin moet staan (goed idee voor discussie)
-
ik doe recepten ook altijd op gevoel, snap niet waarom alles zo exact erin moet staan (goed idee voor discussie)het staat er zo exact in voor mensen die niet kunnen koken :P
Als ik kook gaat het ook veel op gevoel en op de gok. al gebruik ik wel vaak een recept als basis voor wat ik maak.
-
ik doe recepten ook altijd op gevoel, snap niet waarom alles zo exact erin moet staan (goed idee voor discussie)het staat er zo exact in voor mensen die niet kunnen koken :P
Als ik kook gaat het ook veel op gevoel en op de gok. al gebruik ik wel vaak een recept als basis voor wat ik maak.
en voor autisten
“DAT MAG JE NIET DOEN WANT OP DE VERPAKKING STAAT DAT JE HET ANDERSOM MOET DOENNNN oh ik proef geen verschil je hebt gelijk”
-
en voor autisten
“DAT MAG JE NIET DOEN WANT OP DE VERPAKKING STAAT DAT JE HET ANDERSOM MOET DOENNNN oh ik proef geen verschil je hebt gelijk”
Ja een beetje wel ja :P
behalve vaak bakrecepten
Die dingen moet je meestal erg precies volgen voor het beste resultaat.