Kiesdrempel

• Global Moderator

Gisteren kwam in het nieuws dat VVD en het CDA een kiesdrempel willen invoeren in Nederland.
    Het nieuws artikel kun je hier lezen.

Wat is een kiesdrempel?
    Een kiesdrempel is het minimale aantal stemmen (aangegeven in het percentage van de totale uitgebrachte stemmen) dat een politieke partij moet halen om een zetel in de kamer te krijgen.
    In Nederland is de kiesdrempel op dit moment 0,67%. In veel landen, zoals Duitsland, bestaat een hogere kiesdrempel. In Duitsland en België is dat bijvoorbeeld 5% en in Zweden 4%.

Wat willen de VVD en het CDA nou precies?
    Het CDA denkt aan een kiesdrempel van drie a vier zetels. Partijen die bij de komende verkiezingen dus geen vier zetels halen, komen niet in de Tweede Kamer. Met te veel fracties wordt Nederland onbestuurbaar, vreest het CDA.

De VVD wil de drempel nog hoger leggen: een kiesdrempel van 5 procent van de stemmen. Dat betekent dat een partij zeven zetels moet halen om in de Kamer te komen.

Wat zullen hier de gevolgen van zijn?
    Als er zo’n kiesdrempel zou zijn geweest bij de verkiezingen van 2012 zou dat er ongeveer zo uit hebben gezien:

AhMpIDw.png

Als de kiesdrempel op vier zetels staat, dan zouden SGP, Partij voor de Dieren en 50Plus niet in de Kamer komen. Komt de drempel nog hoger te liggen dan zouden ChristenUnie en GroenLinks het ook niet halen.

Samenvatting
    Alles bij elkaar komt het erop neer dat het voor kleinere partijen een stuk lastiger word. Dit zal dus ook betekenen dat er minder splinter partijen zullen zijn.

Nu is dus de vraag, wat vinden jullie van het verhogen van de kiesdrempel? Op hoeveel zetels zou jij de kiesdrempel graag zien?

• Global Moderator

Ik vind het wel goed dat ze pleiten voor een kiesdrempel. Dat iedere Jan Boerenlul namelijk de kans heeft om in de Tweede Kamer te komen, omdat de kiesdrempel nu -24030% is, zorgt er juist voor dat we geen steek vooruit komen, omdat iedereen weer een andere mening heeft en 1 partijtje in principe al de boel kan verzieken.

• Global Moderator

Lijkt mij slecht, zo krijg je een monopolie van grote partijen

• Global Moderator

@heey321 zegt in Kiesdrempel:

Maar zo ga je splinterpartijen wel tegen. Of one issue partijen.
    Als een partij echt boeiend genoeg is (denk aan PVV die opeens 324908234903490 zetels had of zoveel media-aandacht kreeg) komen ze vanzelf wel aan de top.

Het is in ieder geval wel beter voor het volk, er worden sneller keuzes gemaakt en de tweede kamer blijft dan niet hangen op een half half iets

• Global Moderator

Ik vind het een goed idee, zoals bloemie zegt allemaal die splinter en one issue partijen dr uit. Zou waarschijnlijk al heel wat belastingcentjes kunnen schelen. Ik zie er eerlijk gezegd geen nadeel in.

@heey321 een monopolie van grote partijen kan niet he :P een monopolie betekent dat er maar 1 product of dienst (in dit geval maar 1 politieke partij) is.

Je zult er altijd een paar houden om uit te kiezen :)

• Global Moderator

@Wicket @bloemie Ja wat ik bedoel is meer dat mensen niet het gevoel meer hebben dat ze zelf de politiek in kunnen zonder een andere partij te volgen. Lijkt mij niet dat er ooit nog een andere partij bij zal komen, tenzij er iets heel groots gebeurt

Het heeft allebei zijn voor en nadelen

• @heey321 zegt in Kiesdrempel:

Je bedoelt een oligopolie lijkt mij :p

• Global Moderator

@Sander niet zulke moeilijke woorden gebruiken :P

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.