Zero Waste, zero moeite

• Global Moderator

Jaarlijks zorgt iedere Nederlander ongeveer voor 365 kilogram aan afval. Dit betekent dat er ruim 6,2 miljard kilo afval ontstaat, per jaar! En dan hebben we het zwerfafval nog niet eens meegerekend. Omdat wij willen dat deze ‘afvalhoop’ niet nog groter wordt, geven wij jou een paar tips om ermee aan de slag te gaan. En nee, zoveel moeite kost het niet hoor!

1. Gebruik doeken en potten voor je boodschappen
    In plaats van een plastic tas gebruik je een katoenen tas, dat weten we allemaal. Maar wist je dat er speciale doeken zijn waar je je boodschappen in kunt doen? Ze heten Bee’s Wraps en zijn gemaakt van katoen met bijenwas. Je kunt er onder andere kaas en brood in doen en het als afdekfolie gebruiken. Dat scheelt een hoop! Voor producten als vlees en rijst kun je het beste glazen potten gebruiken.

r6eFxTEl.jpg

2. Koop je boodschappen bij de boer…
    of bakker, of slager, of wie dan ook. In de supermarkt zit er vaak een (plastic) verpakking om je vlees, groente of brood. Dit is helemaal niet nodig! En daarbij, als je je voedsel niet bij de supermarkt haalt, ben je vaak nog goedkoper uit. Het is misschien even omlopen, maar uiteindelijk is het beter.

5ny3Oo9l.jpg

3. Gebruik vaste zeep en shampoo
    Huh, bestaat dat nog? En wat is vaste shampoo nou weer? Dat is niet moeilijk, want het is gewoon shampoo in blokvorm. Het heeft dezelfde ingredienten, maar dan zonder water. Zepen en shampoobars gaan, als je ze op de juiste manier behandelt, 3x zo lang mee als normale douchegel en shampoo. Winkels waar je dit kan halen zijn o.a. de Lush of Forest Fragrances. Of je vraagt het heel lief aan mij, want ik maak ook cosmetica.

k82sTiAl.jpg

4. Cadeaus, hoe doe je dat dan?
    Ik heb een tijdje geleden al een topic gepost met originele manieren hoe je je cadeaus op een verantwoorde manier kunt inpakken, maar hey, dit gaat over Zero Waste. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is een ‘ervaring’ cadeau geven, neem de jarige mee op yogalessen of skydiven. Of iets anders wat niet ingepakt hoeft te worden. Je kan ook zelf koekjes/taart/kaarsen/iets anders dat niet eetbaar is maken. Zelfgemaakte cadeaus zijn altijd leuker, het maakt niet uit hoe klein het is!

2Z5pg8wl.jpg

5. Let op je water- en energieverbruik
    Zero Waste is, naast het ditchen van verpakkingen, ook het minderen van gas-, water- en energieverbruik. Want ook op dit gebied hebben wij nog veel te leren. Ga bijvoorbeeld niet een uur lang onder de douche staan (Marcel!), want dat is volkomen nutteloos. Doe een deksel op de pan, dan kan het vuur lager. Doe gordijnen voor de ramen, dan blijft de tocht weg. En ga zo maar door. Je weet vast wel iets te verzinnen.

1FTJt2il.jpg

Zoals je ziet is het makkelijker dan je denkt, je moet er alleen bewust van zijn. En dit zijn nog maar 5 tips! Hopelijk hebben jullie er wat aan en dragen we allemaal bij aan een schonere en gezondere wereld.

Wat vinden jullie van het Zero Waste idee?
    Help je al mee of ben je het van plan om te doen? En waarom?
    Heb jij nog tips? Deel het in de reacties!

• Global Moderator

Hier een kleine samenvatting.

ZjKRWyDl.jpg

• Teamleider

Ik gebruik een bigshopper. Ik koop nooit plastic tasjes.

Ik koop alleen producten bij de boer als zo goedkoop zijn dat het de moeite waard is. Ik moet als ik naar de boer ga 10 minuten rijden terwijl ik de supermarkt op 3 minuten lopen heb liggen.

Lush blokzeep en shampoo en anders niks :)

Cadeaus koop ik nog wel veel, vaak zijn het make-up spullen of andere gekochte cadeaus die aan de ontvangers smaak voldoen.

Hier ben ik slecht in, omdat ik all inclusive woon staat alles vaak aan. In de wintermaanden staat de vermanging op 22 of hoger en sta ik anderhalf uur per dag onder de douche. Als ik zou moeten betalen voor mijn gas water en licht dan denk ik dat ik daar anders mee om zou gaan.

• Global Moderator

@Eend zegt in Zero Waste, zero moeite:

Ik gebruik een bigshopper. Ik koop nooit plastic tasjes.

Ik koop alleen producten bij de boer als zo goedkoop zijn dat het de moeite waard is. Ik moet als ik naar de boer ga 10 minuten rijden terwijl ik de supermarkt op 3 minuten lopen heb liggen.

Lush blokzeep en shampoo en anders niks :)

Cadeaus koop ik nog wel veel, vaak zijn het make-up spullen of andere gekochte cadeaus die aan de ontvangers smaak voldoen.

Hier ben ik slecht in, omdat ik all inclusive woon staat alles vaak aan. In de wintermaanden staat de vermanging op 22 of hoger en sta ik anderhalf uur per dag onder de douche. Als ik zou moeten betalen voor mijn gas water en licht dan denk ik dat ik daar anders mee om zou gaan.

Goed van je dat je een bigshopper gebruikt! In dit geval doelde ik op afzonderlijke producten. In plaats van dat je je brood in een plastic zak koopt, kun je die in dat doek wikkelen.

Wat dat dilemma tussen de boer en de supermarkt betreft snap ik volkomen, ik heb precies hetzelfde. Boer is voor mij ergens bij Zoetermeer, supermarkt ligt op de route.

• Global Moderator

Ja heel goed initiatief, maar is het realistisch? Dat is iets wat ik me altijd afvraag bij dit soort plannen.

Ik help niet bewust mee, en ben ook eigenlijk niet van plan dit te doen. Ik heb het druk genoeg met de zooi die ik nu al aan mijn hoofd heb, dit zou gewoon weer wat extra’s zijn waar ik nu echt geen behoefte aan heb.

Heb jij nog tips?

Ik heb verder geen tips. Ik draag bij aan het milieu wat ik kan. Dat zijn dingen die mij weinig extra moeite kosten en vaak geld opleveren door energie zuinig te zijn bijvoorbeeld. Zolang er nog geen grote veranderingen plaatsvinden zie ik niet in waarom die 3 plastic zakjes per week meer of minder een verschil zouden uitmaken :)

• Global Moderator

@Wicket zegt in Zero Waste, zero moeite:

Ja heel goed initiatief, maar is het realistisch? Dat is iets wat ik me altijd afvraag bij dit soort plannen.

Ik help niet bewust mee, en ben ook eigenlijk niet van plan dit te doen. Ik heb het druk genoeg met de zooi die ik nu al aan mijn hoofd heb, dit zou gewoon weer wat extra’s zijn waar ik nu echt geen behoefte aan heb.

Heb jij nog tips?

Ik heb verder geen tips. Ik draag bij aan het milieu wat ik kan. Dat zijn dingen die mij weinig extra moeite kosten en vaak geld opleveren door energie zuinig te zijn bijvoorbeeld. Zolang er nog geen grote veranderingen plaatsvinden zie ik niet in waarom die 3 plastic zakjes per week meer of minder een verschil zouden uitmaken :)

Ja, het is realistisch. En ik wil niet zeggen dat je direct naar 0% afval moet, maar ieder beetje is meegenomen. Als jij 3 zakjes per week hebt, dat is ruim 150 zakjes per jaar. En er zijn nog veel meer mensen die zo denken. Bij mekaar wordt dat toch een flinke afvalhoop.

• My jewish nose is tingling.
    jew_basic.jpg

Ik zal later een iets meer constructievere post plaatsen.

Ik gebruik een plastic tas, maar die gebruik ik dan wel meerdere keren. Zo heel af en toe koop ik een nieuwe als de oude kapot is of als ik een tasje vergeten ben.

Nee ik bestel via ah.nl

Ik vind een blok zeep minder hygiënisch want daar zit iedereen met z’n klauwen aan.

Ik koop bijna nooit cadeaus, ik ga liever samen wat leuks doen :D yay plusje voor mij.

Ik douche nooit belachelijk lang ik verspil eigenlijk maar weinig water. En qua energie, alles in ons huis is LED en alle apparaten zijn minstens A/A+

Ik vind het wel een goed idee maar het is wel iets wat je met z’n allen moet doen, ik vind dat een gemeente of overheid hier ook in moet ondersteunen wil het echt een succes worden.

Ik ben (nog) niet volledig zero waste, maar ik doe m’n best.

• Moderator

Ik heb ook een shampoo blok van de lush. Ideal. :) Ook wil ik er niet opdringerig mee zijn, maar geen dierlijke producten eten is nog 10x beter dan al dit bij elkaar ben ik bang.

• De wereldwijde veehouderij is volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN verantwoordelijk voor 14,5 procent van alle uitstoot van broeikasgassen, net zoveel als alle transport bij elkaar.
    • Circa een kwart van het wereldwijde watergebruik gaat naar de productie van dierlijke producten.
    • Volgens het World Resources Institute zijn veehouders verantwoordelijk voor 80 procent van de ontbossing in het Amazonegebied.
    • De vee-industrie is de grootste veroorzaker van de vervuiling van rivieren en kustwateren met fosfaat en stikstof.

Bron - Greenpeace in dit geval, maar het hele internet staat er vol mee.

Overigs is het volgens mij veel hoger dan 14,5%

• Moderator

The highest total of livestock-related greenhouse-gas emissions comes from the developing world, which accounts for 75% of the global emissions from cattle and other ruminants and 56% of the global emissions from poultry and pigs.

http://science.time.com/2013/12/16/the-triple-whopper-environmental-impact-of-global-meat-production/

• Trouwens nog een dingetje over boodschappen in katoenen zakken/doeken en vlees in glazen potten doen.
    Dat katoen moet na veelvuldig gebruik ook een keer gewassen worden, dus kost weer extra water. En die glazen potten moet je na elke gebruik ook weer schoon maken.

Ik vraag me hierbij een beetje af of dat nou wel echt zo’n goede oplossing is. Kun je dan niet beter gewoon een stevige bigshopper pakken, die wordt minder snel vies en kun je bij fatsoenlijk gebruik jaren achter elkaar gebruiken.

• Global Moderator

@Eximius zegt in Zero Waste, zero moeite:

Trouwens nog een dingetje over boodschappen in katoenen zakken/doeken en vlees in glazen potten doen.
    Dat katoen moet na veelvuldig gebruik ook een keer gewassen worden, dus kost weer extra water. En die glazen potten moet je na elke gebruik ook weer schoon maken.

Ik vraag me hierbij een beetje af of dat nou wel echt zo’n goede oplossing is. Kun je dan niet beter gewoon een stevige bigshopper pakken, die wordt minder snel vies en kun je bij fatsoenlijk gebruik jaren achter elkaar gebruiken.

Het gaat meer om de verpakking dan het vervoeren zelf. Daar heb je wellicht mis gelezen, want ik doelde echt puur op de verpakkingen bij het eerste punt. Wat betreft plastic tassen ed is het goed geregeld imo in Nederland

Daarbij kun je ze makkelijk afspoelen of uitkloppen. Meeste mensen laten de kraan niet meer lopen als ze afwassen of hebben een energiezuinige vaatwasser, dus daar kan het makkelijk bij. Kost niet eens zoveel meer water.

• Global Moderator

O en dat shampoo/zeepblokken minder hygiënisch zouden zijn is onzin.

Zeep zorgt ervoor dat alle vuiltjes op je huid weg worden gespoeld. Als jij je zeep na gebruik ff afspoelt is er niks onhygiënische aan.

Een shampooblok is vaak voor 1 persoon, omdat ieder haar en hoofdhoofdhuid een andere behandeling nodig heeft. En dan nog, de enige die eraan zal komen te zitten is je vriendin. Zo erg is dat toch niet?

• @bloemie zegt in Zero Waste, zero moeite:

Ik vind het niet fijn om een zeepblok te delen met 2 huisgenoten, dat vind ik onhygiënisch. Daarom gebruiken we flessen shampo en zeep.

• Ik weet dat er geen verschil is in hygiëne maar het is meer iets wat tussen de oren zit. Ik doelde bovendien ook op algemeen gebruik bijvoorbeeld op het werk.

• Global Moderator

@Boca-Grande zegt in Zero Waste, zero moeite:

@bloemie zegt in Zero Waste, zero moeite:

Ik vind het niet fijn om een zeepblok te delen met 2 huisgenoten, dat vind ik onhygiënisch. Daarom gebruiken we flessen shampo en zeep.

Daarom ook je zeep voor je houden :p

Wat je ook kunt doen is een spons of een puff gebruiken. En dat zeg ik niet zomaar want het is eigenlijk helemaal niet goed voor je huid en voor je zeep om het lekker over je lichaam te smeren. :P

• Moderator

@bloemie zegt in Zero Waste, zero moeite:

puff

puff?

• Global Moderator

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.