Het experiment

• Admin

iQhIysu.jpg

Deze zette mij toch wel even aan het denken.
    Eigenlijk zijn veel mensen net als deze aapjes denk ik.

Wat gaat er door jou heen nadat je dit gelezen hebt?

• @Wicket zegt in Het experiment:

Tyfus wetenschappers.

Nee ik ga er van uit dat het sowieso nep is, maar als ik 't serieus moet nemen is het gewoon een flut onderzoek, het is niet te vergelijken met mensen, mensen kunnen praten, ze kunnen beredeneren, omstandigheden van de mensen veranderen, je hoeft je maar dominant genoeg te voelen en je vraagt vanaf dat punt gewoon simpelweg waarom, en als je er niet mee eens ben dan knok je daarvoor als je het belangrijk vind.

Dus ja in the end…het is mogelijk met sommige mensen te vergelijken, maar de meeste mensen hebben wel een reden (ongeacht of die nu goed is of niet) om bepaalde instructies te volgen, simpelweg omdat het ze zo uitgelegd is.
    Als je dingen doet zonder af te vragen waarom dan ben je of heel loyaal, of je hebt absoluut geen interesse in het waarom.

• Global Moderator

@Buffela zegt in Het experiment:

@Wicket zegt in Het experiment:

Tyfus wetenschappers.

Nee ik ga er van uit dat het sowieso nep is, maar als ik 't serieus moet nemen is het gewoon een flut onderzoek, het is niet te vergelijken met mensen, mensen kunnen praten, ze kunnen beredeneren, omstandigheden van de mensen veranderen, je hoeft je maar dominant genoeg te voelen en je vraagt vanaf dat punt gewoon simpelweg waarom, en als je er niet mee eens ben dan knok je daarvoor als je het belangrijk vind.

Dus ja in the end…het is mogelijk met sommige mensen te vergelijken, maar de meeste mensen hebben wel een reden (ongeacht of die nu goed is of niet) om bepaalde instructies te volgen, simpelweg omdat het ze zo uitgelegd is.
    Als je dingen doet zonder af te vragen waarom dan ben je of heel loyaal, of je hebt absoluut geen interesse in het waarom.

Meeste mensen zijn kuddedieriger dan dat je denkt hoor. Meesten doen maar wat. Denken niet over het waarom. Ik spreek uit ervaring.

• @bloemie Ik kijk er anders tegen aan :P.
    Als ik mijzelf als voorbeeld pak, ik kan bepaalde instructies niet uitvoeren als ik de reden niet snap, dus als iemand mij de reden uitlegt en ik snap het…dan voer ik het uit.

Maar het kan zijn dat het mij verkeerd uitgelegd is, maar in dat geval is mijn logica ook niet correct, terwijl het wel zo voelt…dus daar ligt ook een verschil.

• Global Moderator

@bloemie Ik kijk er anders tegen aan :P.
    Als ik mijzelf als voorbeeld pak, ik kan bepaalde instructies niet uitvoeren als ik de reden niet snap, dus als iemand mij de reden uitlegt en ik snap het…dan voer ik het uit.

Maar het kan zijn dat het mij verkeerd uitgelegd is, maar in dat geval is mijn logica ook niet correct, terwijl het wel zo voelt…dus daar ligt ook een verschil.

Maar jij bent anders dan de rest. Ik denk niet dat er veel andere Buffela’s op de wereld zijn, omdat je anders denkt dan de anderen. Jij kan jezelf ook niet als voorbeeld nemen wat dit betreft.

Ik ken heel veel mensen die iets doen omdat iemand of iets dat zegt. Van verschillende niveaus. Bijvoorbeeld mijn toenmalige huisgenoot. Hij kocht kattenvoer van 7 euro omdat er op de verpakking staat dat het voor binnenkatten is. Want het staat erop. Dus dan moet het waar zijn. Net zoals Campina melk. Campina zegt dat zij beter zijn dus hij gelooft het. Terwijl het dezelfde melk is als die van die molenshiz.

Ook had ie een keer van die deurverkopers binnengelaten.
    Verkopers: Jamaar wij zijn de beste! Je moet ons nemen!
    Hij: oke
    Ik: Ze zijn helemaal niet de beste, het is een verkooppraatje
    Hij: Nee dat is niet waar want dat zeggen ze

heeft een fikse discussie gekost maar hij heeft het contract opgezegd.

• @bloemie Ik denk dat er zoweel buffela’s bestaan op dit gebied, als dat er vele niet buffela’s zijn :P.
    Er zijn te veel mensen om dat uit te zoeken, en omstandigheden blijven anders.

Ik ga er niet van uit dat een verkoper letterlijk zo iets zou zeggen, die hebben ook geleerd hoe ze in moeten spelen op mensen waarbij ze zien dat ze te ‘manipuleren’ zijn.
    De keuze voor 't kattenvoer, als niemand hem zegt wat ie exact moet kopen, dan moet hij toch een keuze maken? Ik verwacht niet dat hij dan van alle merken en alle namen gaat onderzoeken welke de waarheid spreekt qua verpakking, want in dat opzicht liegen ze sowieso allemaal. Advies wat ik blindelings opgevolgd heb is het voedingsadvies voor mijn hond…maar dat klonk logisch bij mij, hij heeft dit eten gehad bij zijn nest, zijn ouders hebben het eten nog steeds, en ze reageren er goed op.
    Prima dan neem ik 't over, wetende dat het uiteindelijk altijd nog anders kan worden…

Achter alle dingen valt wel iets te zoeken, en veel is ook gelinkt aan karakter (iemand die minder dominant is zal sneller te beïnvloeden zijn door opdringerige verkopers bijvoorbeeld).

Dus ja…uiteindelijk is het een combinatie van loyaliteit, karakter, kennis, bewustzijn, logica, communicatie en omstandigheden van directe situatie…iets wat niet makkelijk te meten valt…vooral niet met apen :P.

Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat dit de waarheid is, meer zoals hoe ik het zie…wat ook weer een factor is.

• Global Moderator

@bloemie Ik denk dat er zoweel buffela’s bestaan op dit gebied, als dat er vele niet buffela’s zijn :P.
    Er zijn te veel mensen om dat uit te zoeken, en omstandigheden blijven anders.

Ik ga er niet van uit dat een verkoper letterlijk zo iets zou zeggen, die hebben ook geleerd hoe ze in moeten spelen op mensen waarbij ze zien dat ze te ‘manipuleren’ zijn.
    De keuze voor 't kattenvoer, als niemand hem zegt wat ie exact moet kopen, dan moet hij toch een keuze maken? Ik verwacht niet dat hij dan van alle merken en alle namen gaat onderzoeken welke de waarheid spreekt qua verpakking, want in dat opzicht liegen ze sowieso allemaal. Advies wat ik blindelings opgevolgd heb is het voedingsadvies voor mijn hond…maar dat klonk logisch bij mij, hij heeft dit eten gehad bij zijn nest, zijn ouders hebben het eten nog steeds, en ze reageren er goed op.
    Prima dan neem ik 't over, wetende dat het uiteindelijk altijd nog anders kan worden…

Achter alle dingen valt wel iets te zoeken, en veel is ook gelinkt aan karakter (iemand die minder dominant is zal sneller te beïnvloeden zijn door opdringerige verkopers bijvoorbeeld).

Dus ja…uiteindelijk is het een combinatie van loyaliteit, karakter, kennis, bewustzijn, logica, communicatie en omstandigheden van directe situatie…iets wat niet makkelijk te meten valt…vooral niet met apen :P.

Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat dit de waarheid is, meer zoals hoe ik het zie…wat ook weer een factor is.

Nou, die verkoper had het wel letterlijk zo gezegd.
    En mn huisgenoot stemde er ook mee in.

Daar zeg je het al. Niemand zegt hoe hij het moet kopen. Dat is een deel van dat hele gekuddedier. Hij dacht er niet eens bij na, hij deed het gewoon omdat er ‘binnenkat’ op stond. Juist omdat alles een leugen is neem ik aan dat mensen zelf research doen.

• Ze hebben dit niet met koud water gedaan maar met eten. Zodra een aap de ladder op ging om de banaan te eten kregen de andere apen geen eten. Daarna zijn ze de apen een voor een gaan vervangen met hetzelfde resultaat als in de OP omschreven is.

Dieren leven zo en worden zo opgevoed omdat het niet gehoorzamen kan lijden tot de dood. Dit leert de moeder ze van jongs af aan en dat leren zij ook weer aan hun jonge zodat die ook kunnen overleven. Maar dieren weten vaak ook niet waar ze bang voor moeten zijn of hoe ze moeten overleven. Maar het kuddegedrag is simpel te verklaren door dit onderzoek.

In grote schaal reageert de mens ook zo, je moet eerst je handen branden om te weten dat vuur gevaarlijk is. Dat is hetzelfde wat er met die apen gebeurde met koud water/geen eten.

• @bloemie

Wat een domme verkoper is het dan, mijn god.
    En als iemand het zo makkelijk gelooft dan is diegene echt…simple minded.
    Ik heb nog nooit zo iemand meegemaakt met uitzondering op 2 echte, echte domme blondjes.

Nahja, ben nog steeds van mening dat er in verhouding meer ‘buffelas’ zijn dan het tegenovergestelde, maar daarnaast boeit het me ook niet veel :P.

• Global Moderator

@bloemie

Wat een domme verkoper is het dan, mijn god.
    En als iemand het zo makkelijk gelooft dan is diegene echt…simple minded.
    Ik heb nog nooit zo iemand meegemaakt met uitzondering op 2 echte, echte domme blondjes.

Nahja, ben nog steeds van mening dat er in verhouding meer ‘buffelas’ zijn dan het tegenovergestelde, maar daarnaast boeit het me ook niet veel :P.

Of juist slim, dat hij daarop in wist te spelen. Die mensen zijn gehaaider dan je denkt.

Ik ben van mening dat het juist omgekeerd is.

• @bloemie

Ja inderdaad, maar dan ga ik er van uit dat hij het op een komische manier brengt.
    Ahja, sowieso laat ik mij niets aansmeren van dat soort volk.

• Global Moderator

@bloemie

Ja inderdaad, maar dan ga ik er van uit dat hij het op een komische manier brengt.
    Ahja, sowieso laat ik mij niets aansmeren van dat soort volk.

Wat valt er niet te geloven aan mij, ik heb die ellende een half uur lang moeten aanhoren. Mijn ex-huisgenoot is echt zo naief.

Als ik de deur opendeed waren ze niet eens binnen gekomen.

• Zeg ik ergens dat ik het niet geloof :P?

• Global Moderator

Zeg ik ergens dat ik het niet geloof :P?

Omdat je het heel de tijd een beetje probeert te veranderen of iets in de trant van ‘dan ga ik er vanuit dat’. Er valt helemaal niks uit te gaan.

• @bloemie Jawel…een bepaalde uitspraak kan op vele manieren gezegd worden.
    De reden waarom ik er bij zeg dat ik er van uit ga is om inzicht te geven op mijn perspectief.

• @Buffela zegt in Het experiment:

mensen kunnen praten, ze kunnen beredeneren, omstandigheden van de mensen veranderen, je hoeft je maar dominant genoeg te voelen en je vraagt vanaf dat punt gewoon simpelweg waarom, en als je er niet mee eens ben dan knok je daarvoor als je het belangrijk vind.

Je moet het anders zien.

Jij zit met 5 anderen in een cel er hangt een sleutel aan een touwtje. Elke keer als jij naar het touwtje wilt grijpen, krijgt iedereen in de cel een stroomschok via een enkelband. Je kan praten, je kan communiceren met elkaar iedereen in de cel spreekt dezelfde taal maar alle mensen zijn anders en je kent ze niet.

Nu worden 1 voor 1 de mensen vervangen.
    Wat doe je? Knok jij voor jezelf, in de hoop dat de andere celgenoten je in leven laten of luister je naar elkaar?

En wat zou je doen als je ook bij elke keer als je je mond open deed een schok zou krijgen, hoe communiceer je dan?

Dat apen niet kunnen praten wil niet zeggen dat ze niet kunnen communiceren met elkaar ;)

• Admin

Hoe je het ook went of keert, we blijven kuddedieren. Rangorde bestaat nog steeds ook al zouden we het graag willen ontkennen, het bestaat.

Zit er waarheid in dit onderzoek? Jazeker, het is hoe dieren elkaar waarschuwen voor gevaar. Ze hoeven het gevaar zelf niet te kennen of gezien te hebben, dieren vertrouwen elkaar op een andere manier dan mensen. Iets met touwtjes uit brievenbussen.

• @Eend Als ik kon praten en de sleutel zou pakken terwijl de rest het niet deed had ik ze gezegd dat 1 van ons het moest doen (als zij het niet doen dan ik wel), als de deur eenmaal open is kunnen we gaan.

Als ze vervangen worden…blijft het voor mij dezelfde situatie, alleen met andere mensen.
    Wat valt er te luisteren, er hangt een sleuteltje van (vermoedelijk) die deur, open is open, als ze mij zeggen dat ik dat niet mag doen dan kan ik net zo goed weg rotten, beide paden lijden in die situatie tot dood…dus dan ga ik nog steeds voor de deur.

Als ik niet kan praten, gebruik ik gebaren taal, en zelfs al zou ik dat niet kunnen, dan pak ik de sleutel gewoon, als zij dan een schok krijgen maar daarna kunnen ontsnappen dan zullen ze vast mijn punt wel begrijpen.

En uiteraard kunnen apen communiceren, het pijnigen van de aap die omhoog klinkt is ook een vorm van communicatie voor hun.

Ik heb uitgelegd wat er door mij heen gaat als ik dit lees, en om dat samen te vatten is dat ik er niets aan heb, ik vind het niet vergelijkbaar met mensen over het algemeen.
    Zelfs al zou ik er iets van leren dan heb ik er nog weinig aan, want het geeft mij een bepaalde algemene kennis die niet tot weinig op mijzelf van toepassing is, en de kennis zou ik ook niet gebruiken om andere mensen te veranderen als ik het op hun van toepassing vind, want dat is hoe ze zijn (er van uit gaande dat ze dat niet erg vinden).

Duidelijker kan ik mijzelf denk ik niet meer maken, ik ga te bedje, ik hoop dat jullie mij begrijpen op het bovenstaande.

• @Buffela zegt in Het experiment:

@bloemie Ik kijk er anders tegen aan :P.

Als je vaak genoeg klappen krijgt ga je je wel aanpassen :’)

• @Volt-NL Dan elektrocuteer ik ze allemaal :’)

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.