Lubach doet Schoonsteenpietdiscussie

• Moderator

Ik weet dat hier al eerder een discussie topic over geweest is maar vind dat hij wel een punt heeft hier

• Het probleem zit het er mij niet in dat het uitgelegd moet worden, dat is easy peasy, mijn probleem zit 'm in het feit dat andere het veranderen, of het nu geleidelijk is of niet.

Ik vind dat het niet voor slavernij/racisme staat, en ik zal zwarte piet nooit een andere naam geven.
    Mensen die het er niet mee eens zijn die mogen dat lekker vinden, maar daar houd ik het bij.

't zit hem in het geheel, niet alleen zwarte pieten, negerzoen was schijnbaar ook racistisch, heel de samenleving die veranderd met rotte appels van allerlei culturen, die elkaar een zwarte naam geven.
    Een negatieve mening over iemand met een allochtoon achtergrond is snel al een racistische opmerking.

Voor mij is dit probleem (niet specifiek het zwarte pieten probleem) zichtbaar ontwikkeld sinds Pim Fortuyn, en is het alleen maar aan het oplopen.
    Het is een geheel voor mij, en daar ben ik klaar mee.

• Moderator

@Buffela Je kunt niet ontkennen dat het zeker een racistisch slavernij verleden heeft, vooral als je kijkt hoe ‘‘zwarte’’ knechten in die tijd behandeld werden. Ik ben het niet zozeer mee eens met de manier waarop het gaat, maar wel met het feit dat zwarte piet gewoon niet meer van deze tijd is. Veel mensen zullen ‘‘gekwetst’’ zijn voor de verkeerde redenen, maar dat zal mij een worst wezen. Punt blijft gewoon dat ik zwarte piet een racistisch icoon vind voor hoe het vroeger ging, en met een kleine aanpassing prima gebruikt mag worden.

Die kleuren pieten vind ik overigs een prima idee, kunnen donkere mensen ook gewoon meedoen, en word je niet zo snel herkent als met de schoorsteenveeg piet. Klinkt ook nog eens super stom.

• Mij is het nooit racistisch aangeleerd, de traditie vertelde dat de zwarte pieten zijn hulpjes waren, niet zijn slaven, Sinterklaas is nooit als slavendrijver in beeld gebracht voor mij.

Als dit wel zo is dan is voor iemand dan is het aangeleerd, net zoals dat het bij ons niet aangeleerd is.
    Je kiest er ook zelf voor als je jezelf beledigd voelt.

Stukje uit South Park:

Chef: I’m not mad because the flag shows somebody gettin’ killed, It’s because it’s racist!
    Kyle’s Team: [minus Stan] Racist??
    Chef: Children, don’t you even know what this argument is about?! That flag is racist because a black man is being hung by white people.
    Kyle’s Team: [minus Stan] Ooooooohhh.
    Chef: Ooooooohhh?!
    Kyle: W-we really didn’t see it that way.
    Chef: But that’s a black man up there!
    Kyle: Y-yeah, but… the color of someone’s skin doesn’t matter.

• Global Moderator

Geen zin om me weer in de discussie te vermengen, maar Negerzoen - Neger = Zoen was een publiciteitsstunt. Had niks met racismus en huilende Negies te maken.

• @heey321 zegt in Lubach doet Schoonsteenpietdiscussie:

Die kleuren pieten vind ik overigs een prima idee, kunnen donkere mensen ook gewoon meedoen, en word je niet zo snel herkent als met de schoorsteenveeg piet. Klinkt ook nog eens super stom.

Meeste zwerte doen mee met het sinterklaasfeest en klagen niet. Het zijn de zwerte zonder kinderen die klagen, niet mee willen doen en zich gediscrimineert voelen.

• Moderator

@Buffela zegt in Lubach doet Schoonsteenpietdiscussie:

Chef: I’m not mad because the flag shows somebody gettin’ killed, It’s because it’s racist!
    Kyle’s Team: [minus Stan] Racist??
    Chef: Children, don’t you even know what this argument is about?! That flag is racist because a black man is being hung by white people.
    Kyle’s Team: [minus Stan] Ooooooohhh.
    Chef: Ooooooohhh?!
    Kyle: W-we really didn’t see it that way.
    Chef: But that’s a black man up there!
    Kyle: Y-yeah, but… the color of someone’s skin doesn’t matter.

Puur omdat mensen het anders zien dan anderen, betekend niet dat het niet erg is. Ik ben zeker een dat je beledigd voelen een keuze is, maar dat is niet perse mijn punt. Zou mij een worst wezen wat anderen ervan vinden eigenlijk, ik merk alleen bij mezelf dat ik me er niet zo fijn bij voelt.

• @bloemie Goede stunt, maar jammer dat ze er dan zo’n impact mee gehad hebben.

@heey321 Je hebt uiteraard de vrijheid om zelf voor jou versie te kiezen, maar het feit dat sommige mensen het wel erg vinden, dat blijft nog steeds een keuze, zoals ik zei, voor de een voelt het naar/racistisch aan, voor de ander niet, helaas is het niet feitelijk, dan was de discussie al lang voorbij.

• Ik vind zwarte piet geen racisme, maar ik vind wel dat het tijd is om dat te veranderen. We veranderen alles, in alles zit vooruitgang. Elk feest is door de jaren heen aangepast aan de tijd. Omdat er zaken waren die niet klopten of door de beugel konden. Nu is het Sinterklaasfeest aan de beurt.

Ik ben voor die verandering.

• Global Moderator

Discussie over aangepaste feestdagen hier te vervolgen
    http://keen.wtf/topic/1140/welke-feestdagen-zijn-aangepast

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.