[Voeding] Macro/Micronutritie



  • Dit is het gedeelte van het topic waar bij mij persoonlijk de grootste focus gaat liggen, deels omdat voeding extreem divers is (vetten/eiwitten/koolhydraten/vitaminen/mineralen, die allemaal in verschillende subcategorieën te verdelen zijn), maar ook omdat ik mijzelf op dit gebied mogelijk het meeste verder in wil ontwikkelen op dit moment.

    Er zijn talloze onderzoeken geweest, die vaak van te voren al gemanipuleerd zijn om een bepaald resultaat te maken, er zijn talloze diëten, glutenvrij, zonder suikers (koolhydraten),eiwit dieet, en allemaal hebben ze hun eigen onderzoeken of het wel gezond is, of het werkt etc. etc.

    Omdat de meeste mensen die geïnteresseerd zijn in zulke onderwerpen de wens hebben om af te vallen, begin ik met de koolhydraten.

    Koolhydraten:

    In 't kort!

    • Belangrijke (maar niet de enige) bron van energie.
    • Vaak de boosdoener voor overgewicht.
    • Koolhydraten die niet gebruikt worden, worden opgeslagen als vet.
    • Andere naam is vaak ‘suikers’, zetmeel valt ook onder koolhydraten.
    • Er zijn langzame koolhydraten en snelle (klik hier voor glycemische index/lading).

    De meeste hebben wel wat gehoord over de bloedsuikerspiegel, hier nog een beetje extra uitleg aan de hand van langzame en snelle koolhydraten.
    bloedsuikerspiegel-golf2.png

    • Zodra je honger hebt, betekent dat je bloedsuiker spiegel te laag is, wat een gebrek aan energie/functioneren oplevert, wat de kans groter maakt dat je naar de snelle koolhydraten gaat grijpen (wat de pieken veroorzaakt en (tenzij gebruikt) wordt opgeslagen als vet).
    • TE veel langzame koolhydraten doen dit ook, het verschil is echter dat deze jou vaak eerder het gevoel geven dat je jezelf verzadigd voelt (niet te verwarren met verzadigde aldus verkeerde vetten).
      De glycemische index/lading geeft een indicatie hoe snel de koolhydraten zijn in vergelijking met andere producten.

    De consumptie van koolhydraten gaat sterk gelinkt aan gedrag, echter het gedrag zal in een ander topic omschreven worden, omdat het hier niet goed tussen past met de andere vormen van nutritie.
    Bij vragen/opmerkingen hoor ik ze weer graag!



  • Proteïnen:

    In 't kort!

    • Worden vaak eiwitten genoemd.
    • Bouwstenen van het lichaam.
    • Worden afgebroken tot aminozuren (heel veel soorten, met elk andere functies).
    • Zijn nodig om spieren en organen te onderhouden/repareren.
    • Niet elke eiwit is hetzelfde.
    • Secundaire brandstof bij gebrek aan vetten/koolhydraten.

    De eiwitten zijn vaak in de hoofdlijn iets simpeler dan koolhydraten, dat komt vooral omdat het niet direct gelinkt wordt met afvallen, wat voor de meeste mensen lastig is, desalniettemin zijn ze nog steeds complex, want je hebt verschillende kwaliteiten eiwitten, ze kunnen ENORM in het voordeel gebruikt worden als je af wilt vallen, en zijn super te gebruiken in combinatie met sporten, wat daarbij ook nog helpt met afvallen…met name het stukje afvallen, en de kwaliteit van de eiwitten wil ik toelichten.

    Afvallen:
    Het voordeel van eiwitten is dat het een enorm verzadigend gevoel geeft, dat betekent dat je lichaam tijdens dat gevoel geen signalen zal sturen dat je honger hebt (deels uitgelegd bij de bloedsuikerspiegel), dus in die zin voorkomt het dat je onnodig veel zult eten, en ook dat je naar het verkeerde eten zult neigen, uiteraard gaat dit sterk gepaard met aangeleerd gedrag, dat is ook iets wat je onder controle moet houden.

    Een eiwit dieet is een bekende vorm voor sommige, hierbij worden meer eiwitten genuttigd, en minder koolhydraten, het principe hiervan is dat men deels energie haalt uit de eiwitten (secundair), terwijl de eiwitten deels ook gebruikt worden het herstel van spieren/organen, om uiteraard te voorkomen dat het lichaam deze aanspreekt als reservebrandstof.
    Zodra iemand te weinig koolhydraten binnenkrijgt en er te veel eiwitten worden gebruikt als brandstof, dan bestaat er een kans dat deze persoon naar ammoniak zal ruiken, dit is de geur die vrijkomt zodra eiwitten verbrand worden door het lichaam voor energie.

    Kwaliteit
    Zoals aangegeven bestaan eiwitten uit aminozuren, dit is dus o.a. gelinkt aan de kwaliteit, de meer aminozuren er in een eiwit zitten, de hoger de kwaliteit.
    Er zijn 22 soorten aminozuren, 13 kan je lichaam zelf aanmaken (normaal gesproken), en 9 moeten uit voeding komen.
    Elke aminozuur heeft een andere functie, dus dat is ook de reden waarom het verstandig is om eiwitten binnen te krijgen uit verschillende soorten voeding.
    Er zijn verschillende testen geweest om de kwaliteit te bepalen, op dit moment is de PDCAAS methode de meest nauwkeurige om dit vast te stellen, helaas is er geen nederlandstalig artikel van op wikipedia, maar wel engelstalig.

    Dus zoals je ziet…eiwitten zijn erg belangrijk, ze spelen een rol in afvallen, aankomen (spiermassa), en het allerbelangrijkste…gezond blijven!
    Later zal er ook hier meer info over volgen.


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.