[ Anatomie ] Functies - Sporten



  • Op basis van de sporten die ik hier onder de leden voorbij zie komen wordt dit topic gebruikt om vooral de betrokken spieren daarbij uit te lichten zodat je er specifieker op kunt trainen.
    Later zullen er ook nog topics komen die meer gelinkt zijn aan bepaalde oefeningen/voeding/programma’s gebaseerd op een sport e.d.
    Afhankelijk van hoe de interesse uiteraard is.
    Zoals uitgelegd in het andere topic doe ik dit voornamelijk voor zelf educatie (of het nu iets nieuws is of juist herhaling).

    De eerste analyse zal gericht zijn op Mixed Martial Arts, een behoorlijk complete sport, met veel spieren om te trainen.
    De spieren die hierin zullen volgen zijn:
    De trapezius (Monnikskapspier)
    De voorkant schouder (Deltoideus anterior).
    De borst (Pectoralis major/minor).
    De triceps (in vrouwentaal de kipfilets).
    De rechte buikspieren (Rectus Abdominis/Sixpack)
    De schuine buikspieren (Interne + Externe obliques)
    De voorkant bovenbenen (Quadriceps)
    De billen (Gluteus)

    Andere spieren die o.a. ook benut worden bij MMA maar die ik later zal behandelen zijn:
    Hamstrings (achterkant bovenbenen)
    Rhomboidius (spier tussen de schouderbladen)
    Transversus abdominus (lage buikspieren)
    Soleus+Gastrocnemius (Kuitspieren)


    Trapezius (decendens), zorgt er voor dat de schouders omhoog getrokken worden.

    • MMA: De spier die mee helpt in je dekking.

    Deltoideus anterior, een buiging van de humerus (bot bovenarm) + een binnenwaartse rotatie.

    • MMA: Een spier die ook actief is in je dekking, en meehelpt met het maken van een stoot/hoek.

    Pectoralis Major, beweegt de arm horizontaal naar het lichaam toe (adductie).

    • MMA: Vooral actief bij het maken van een hoek, vaak ook getraind om indruk te maken op de tegenstander.

    Pectoralis Minor, maakt een depressie (dalende beweging) bij de schouderbladen, en een protractie (voorwaartse beweging) van de schouderbladen.

    • MMA: Ondersteunt stoten/hoeken zodra de schouders naar voren toe bewegen.

    Triceps, heeft 3 delen (mediaal/lateraal/lange kop), primaire functie van allen is het strekken van de arm, de
    lange kop maakt ook een adductie (beweging naar het lichaam toe) vanuit de schouder en is hierbij dus een hulp spier.

    • MMA: Gezien de primaire functie het strekken van de arm is, lijkt het me hierbij wel duidelijk dat dit voor MMA gebruikt wordt bij het stoten.

    Rectus Abdominis, het voorwaarts buigen (ventraalflexie) van de wervel kolom (vertebra), + beschermen van organen.

    • MMA: Bescherming is de primaire functie bij deze sport, om klappen beter te incasseren kan de persoon lichtelijk gebogen staan in het bovenlichaam (hier wordt de spier meer aangespannen).

    Interne/Externe Obliques, maakt een kompres van de buik, helpt mee met buigingen van de rugwervel, en zodra ze enkelzijdig worden aangespannen dan zorgt het voor een rotatie van de rugwervel.

    • MMA: Bij hoeken en draaitrappen kun je meer kracht uitoefenen als deze met een draai ingewerkt worden, hier is deze spier dus veel in gebruik.

    Quadriceps, is een verzamelnaam voor 4 verschillende spieren (Vastus Medialis/Lateralis/Intermedius/Rectus Femoris), bij allen is de hoofdfunctie het strekken (extensie) van het been, de rectus femoris is ook actief bij het buigen (flexie) van de heup.

    • MMA: Bij het strekken van het been zoals bij een duwtrap is deze actie, ook bij een draaitrap is deze op het einde van de beweging actief.

    Gluteus, ook deze bestaat uit meerdere spieren (Maximus/Medius/Minimus), de maximus is de belangrijkste hiervan, en zorgt voor rotatie/extensie/abductie (beweging van het lichaam af), van het heupgewricht, de medius en minimus zijn hierbij spieren die meehelpen met stabiliseren van deze beweging.

    • MMA: Vooral de abductie wordt gebruikt zodra er een duwtrap gegeven wordt, de billen zijn ook hulp spieren zodra een persoon zich in de benen strekt, omdat er hierbij een een extensie van het heupgewricht wordt gemaakt.

    Dit is deel 1…@Davey, laat het me weten zodra je MMA weer op pakt, (of het nu thuis is of in een gym), hier help ik je graag in mee!
    Als er vragen zijn, opmerkingen en suggesties zijn deze van harte welkom, indien er behoefte is aan plaatjes om de spieren duidelijker te maken dan zal ik deze later toevoegen!
    Ik zal op eigen houtje andere spieren gaan toevoegen aan de hand van sporten die ik kies, als je graag wilt dat een sport naar jou keuze eerder komt, reageer dan even of stuur me een berichtje…

    (Later als er meerdere sporten bij zitten dan zal ik de spieren gaan ordenen op bovenlichaam/onderlichaam etc. Ik maak hierbij dan ook een overzicht van de sporten die behandeld zijn, en de spieren die er het belangrijkste bij zijn)


  • Global Moderator

    Klinkt interessant maar ik snap er serieus niks van :$

    Maar komt voor elke sport een apart topic?



  • @bloemie Kan ik begrijpen, het zal ook begrijpelijker worden zodra het uitgebreid wordt.
    Anatomisch gezien blijf ik bij dit topic, het is vooral een overzicht voor als mensen willen sporten/fitnessen dat ze weten welke spieren dan veel gebruikt worden bij zo’n sport, en dat ze zich daar op kunnen focussen als ze dit nog niet doen.

    Dus als voorbeeld, nu staat er bij de quadriceps de sport MMA, maar deze spieren zijn ook actief bij o.a. basketbal, dus mocht ik ooit die sport behandelen dan zal die daar ook omschreven worden.

    Als er iemand behoefte heeft aan een programma, daarvoor maak ik dan een apart topic.
    Ook voor voeding zal er later een apart topic komen (dit is mogelijk het meest uitgebreide), en wellicht voor gedrag (dit past echter meer bij lifestyle, ik vind het alleen zelf niet op z’n plek onder privé).

    Dus tldr:
    Dit topic legt de anatomie ‘relatief’ simplistisch uit, wat handig is voor als je meer gericht wilt trainen op een bepaalde sport/activiteit.


  • Global Moderator

    Ik las trouwens kutspieren in plaats van kuitspieren.

    Maar bedankt voor de uitleg @Buffela ! Ik blijf dit topic volgen tot ik er wel iets van snap :P



  • @bloemie je was niet de enige :’)



  • @bloemie Iets waar je sterker/sneller/beter in wilt worden specifiek misschien? Dan zul je het mogelijk makkelijker snappen :).


  • Global Moderator

    @Buffela zegt in [ Anatomie ] Functies - Sporten:

    @bloemie Iets waar je sterker/sneller/beter in wilt worden specifiek misschien? Dan zul je het mogelijk makkelijker snappen :).

    Ik wil mezelf kunnen optillen. :X :P dat voornamelijk.
    En een beetje butt- + buikspieren kweken.
    Oh en nu ik er over nadenk, hoe ik de spieren rond mijn knieen kan versterken. Ik fiets al redelijk veel maar nog steeds ben ik bang dat ze uit de kom raken. Of heeft dat geen nut meer?

    Ook nog ff een random vraag die hier misschien niet thuishoort, maar toch vraag ik het even.

    In 2014 deed ik mee aan een sportmodule op school, waarbij je dus de 4B’s traint. Het had geen effect voor mij, behalve dat ik na 4 lessen al een dikke sixpack had.

    Een jaar tot anderhalf jaar later deed ik dit nog een keer, maar toen gebeurde er helemaal niks? De oefeningen waren wel iets anders en ik woonde weer thuis in plaats van op mezelf, dus mijn dieet was een beetje anders (misschien 1 of 2 kleine dingetjes), maar wat heeft nou het verschil gemaakt, denk jij zelf? Gezien je ervaringen dan, want wat ik zeg is heel onduidelijk.



  • @bloemie wil je je knieën ontlasten moet je bovenbeen spieren en je hamstring trainen.

    Ik doe bv thuis hele simpele maar best zware oefeningen.

    Bv voor je bovenbeen spieren. In zithouding met je rug tegen de muur. En dat bv eerst is 3x 45 seconden.

    En dat steeds langer, of extra herhalingen.



  • @bloemie zegt in [ Anatomie ] Functies - Sporten:

    @Buffela zegt in [ Anatomie ] Functies - Sporten:

    @bloemie Iets waar je sterker/sneller/beter in wilt worden specifiek misschien? Dan zul je het mogelijk makkelijker snappen :).

    Ik wil mezelf kunnen optillen. :X :P dat voornamelijk.
    En een beetje butt- + buikspieren kweken.
    Oh en nu ik er over nadenk, hoe ik de spieren rond mijn knieen kan versterken. Ik fiets al redelijk veel maar nog steeds ben ik bang dat ze uit de kom raken. Of heeft dat geen nut meer?

    Ook nog ff een random vraag die hier misschien niet thuishoort, maar toch vraag ik het even.

    In 2014 deed ik mee aan een sportmodule op school, waarbij je dus de 4B’s traint. Het had geen effect voor mij, behalve dat ik na 4 lessen al een dikke sixpack had.

    Een jaar tot anderhalf jaar later deed ik dit nog een keer, maar toen gebeurde er helemaal niks? De oefeningen waren wel iets anders en ik woonde weer thuis in plaats van op mezelf, dus mijn dieet was een beetje anders (misschien 1 of 2 kleine dingetjes), maar wat heeft nou het verschil gemaakt, denk jij zelf? Gezien je ervaringen dan, want wat ik zeg is heel onduidelijk.

    • Qua optillen, gewoon om het te kunnen of merk je dat je moeite hebt met een bepaalde activiteit die je moet uitvoeren?
    • Billen/Buik, geen probleem, is dit voor visuele redenen of merk je ook hierbij dat je bij een activiteit tekort komt?
    • Als je bang bent dat je spieren uit de kom raken, is dit dan eerder ooit gebeurd? Hoe gebeurde dit dan? Fietsen is een van de veiligste activiteiten die je kunt doen om het de beweging op zichzelf heel simpel is (het been buigt en strekt alleen, geen rotatie e.d.)
      Als je X benen hebt bijvoorbeeld dan zijn de knieën al zwakker. Normaal gesproken zal een knie niet snel uit de kom raken.
    • Ik ga er van uit dat je bij het laatste het verschil in uiterlijk bedoeld, er zijn een heleboel factoren die hier van belang zijn:
      Oefeningen/Voeding/Rust zijn de hoofdzaken (en om die merkbaar te maken moet het vooral een gewoonte zijn), echter stres kan een heel groot effect hebben op alle 3, wellicht was je nog in de groei waardoor de variabelen op het gebied van voeding vooral veranderen, misschien was je conditie toen beter = betere stofwisseling.
      Om een verschil te schatten tussen nu en iets uit 2014 is best lastig, beste wat je kunt doen is vanuit het nu denken en kijken wat er nodig is om iets te veranderen :).

  • Global Moderator

    Wauw, goed topic maat! Heb hem zelfs uitgeprint. Ik had een boekje van vroeger waar dit met afbeeldingen instond. Geweldig! Zodra ik de fut heb en de tijd (druk leven enzo) zal ik me vooruitgang posten.



  • @Davey Afbeeldingen kan ik altijd toevoegen mocht het nodig zijn, laat maar weten welke stukken minder begrijpelijk zijn :).


  • Global Moderator

    @Buffela zegt in [ Anatomie ] Functies - Sporten:

    @bloemie zegt in [ Anatomie ] Functies - Sporten:

    @Buffela zegt in [ Anatomie ] Functies - Sporten:

    @bloemie Iets waar je sterker/sneller/beter in wilt worden specifiek misschien? Dan zul je het mogelijk makkelijker snappen :).

    Ik wil mezelf kunnen optillen. :X :P dat voornamelijk.
    En een beetje butt- + buikspieren kweken.
    Oh en nu ik er over nadenk, hoe ik de spieren rond mijn knieen kan versterken. Ik fiets al redelijk veel maar nog steeds ben ik bang dat ze uit de kom raken. Of heeft dat geen nut meer?

    Ook nog ff een random vraag die hier misschien niet thuishoort, maar toch vraag ik het even.

    In 2014 deed ik mee aan een sportmodule op school, waarbij je dus de 4B’s traint. Het had geen effect voor mij, behalve dat ik na 4 lessen al een dikke sixpack had.

    Een jaar tot anderhalf jaar later deed ik dit nog een keer, maar toen gebeurde er helemaal niks? De oefeningen waren wel iets anders en ik woonde weer thuis in plaats van op mezelf, dus mijn dieet was een beetje anders (misschien 1 of 2 kleine dingetjes), maar wat heeft nou het verschil gemaakt, denk jij zelf? Gezien je ervaringen dan, want wat ik zeg is heel onduidelijk.

    • Qua optillen, gewoon om het te kunnen of merk je dat je moeite hebt met een bepaalde activiteit die je moet uitvoeren?
    • Billen/Buik, geen probleem, is dit voor visuele redenen of merk je ook hierbij dat je bij een activiteit tekort komt?
    • Als je bang bent dat je spieren uit de kom raken, is dit dan eerder ooit gebeurd? Hoe gebeurde dit dan? Fietsen is een van de veiligste activiteiten die je kunt doen om het de beweging op zichzelf heel simpel is (het been buigt en strekt alleen, geen rotatie e.d.)
      Als je X benen hebt bijvoorbeeld dan zijn de knieën al zwakker. Normaal gesproken zal een knie niet snel uit de kom raken.
    • Ik ga er van uit dat je bij het laatste het verschil in uiterlijk bedoeld, er zijn een heleboel factoren die hier van belang zijn:
      Oefeningen/Voeding/Rust zijn de hoofdzaken (en om die merkbaar te maken moet het vooral een gewoonte zijn), echter stres kan een heel groot effect hebben op alle 3, wellicht was je nog in de groei waardoor de variabelen op het gebied van voeding vooral veranderen, misschien was je conditie toen beter = betere stofwisseling.
      Om een verschil te schatten tussen nu en iets uit 2014 is best lastig, beste wat je kunt doen is vanuit het nu denken en kijken wat er nodig is om iets te veranderen :).
    • Ik wil mezelf over een hek van minstens 2 meter heen weten te manouvreren, dit lukt me tot nu toe niet omdat ik mezelf niet kan optillen :p
    • Ik heb een gat in mn rug :P Dus wil een beetje kont kweken maar dat lukt niet echt, alsof mn spieren er geen zin in hebben. Buik is ook esthetisch.
    • Ja, dat is 2 keer eerder gebeurd. Al bijna 10 jaar sinds de laatste keer, maar als ik een verkeerde beweging maak heb ik het idee dat ie er bijna uit floept :X
    • En inderdaad ja, er gebeurde niks qua uiterlijk. Maar toch bedankt voor het meedenken.

Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.