Wat is de beste virusscanner?

• Mijn moeder is niet zo handig met de computer. Ze heeft het tot 4 keer toe voor elkaar gekregen om een virus binnen te krijgen. 1 keer hadden we een politievirus waardoor we alle foto’s, filmpjes, muziek en documenten kwijt waren omdat de bestanden versleuteld waren.

We hebben een paar gratis virusscanners geprobeerd maar mijn moeder krijgt het elke keer weer voor elkaar om schadelijke software te installeren en ongewenste programma’s die de virusscanner uitschakelen.

Deze virusscanners hebben we al op de PC gebruikt:

• AVG Free
    • Panda 2015
    • Avast
    • ZoneAlarm
    • Ad-Aware
    • Kaspersky Lab (30 dagen)

Mijn moeder speelt veel spelletjes die ze eerst moet installeren. Met de spelletjes komt veel rotzooi mee, of moet ze rotzooi downloaden om meer diamanten, goudstukken en andere premium items te krijgen in de spellen.

We moeten nu elke keer iemand erbij halen om de computer weer op te schonen, een gratis anti-virus erop te zetten en de bestanden er terug op zetten als Windows er opnieuw op staat. Dit bezoekje kost elke keer tussen de 50 en 100 euro.

Ik ben op zoek gegaan naar een betaalde virusscanner. De jaarlijkse kosten van een virusscanner zijn ongeveer net zo duur als de prijs die wij betalen aan onze handige jongen die elk kwartaal onze computer weer in orde maakt.

Nu heb ik de volgende vragen:

• Is een betaalde anti-virus veel beter dan een gratis anti-virus, en in welk opzicht is die beter?
    • Moet ik er een Firewall bij nemen?
    • Welke virusscanner raden jullie me aan? Hij moet goed zijn en makkelijk in gebruik zijn.

• Moderator

Windows 10 downloaden, zit al een goeie standaard ding in, en torrent voor haar te spelletjes, dan heb je vaak de betaalde versie en hoef je niks te downloaden.

• Global Moderator

Ik denk niet dat de virusscanner het probleem is, maar je moeder XD.

Misschien is het makkelijker en goedkoper om haar te leren waar ze beter niet op kan klikken? Want de virus scanners die je opnoemt zijn verder prima.

Misschien een basic “hoe ga ik veilig met downloaden om” cursus ofzo?

• Met een beetje gezond verstand is een virusscanner vandaag de dag niet meer echt nodig.

Maar om je vraag te beantwoorden, de beste is Bitdefender. En het lijkt me in dit geval slim om unchecky ook te gebruiken, dit is een programmatje die automatisch vinkjes uitzet bij extra rommel die wordt aangeboden bij een installatie.

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.