[Zwartepietendiscussie] Van Zwarte Piet naar Piet.

• Moderator

Het heerlijk avondje komt er weer aan. Over een paar weken kunnen we ons weer verheugen op cadeautjes van de goedheiligman en zijn helpers de Zwarte Pieten. Het is afhankelijk waar je woont of je nog Zwarte Piet mag zeggen, of de helpers Piet mag noemen. RTL gaat vanaf dit jaar de Zwarte Pieten standaard Piet noemen.

Wat vinden jullie hiervan?

• Vandaag hoorde ik op de radio dat Zwarte Piet niet meer van deze tijd is. Waarom gebruiken we nog steeds het schoolsysteem zoals dat in 1700 is gestart? Het Offerfeest, is dat nog wel van deze tijd? En hoofddoekjes, zijn die nog wel van deze tijd?

• @Pik-achu zegt in [Zwartepietendiscussie] Van Zwarte Piet naar Piet.:

RTL gaat vanaf dit jaar de Zwarte Pieten standaard Piet noemen.

RTL buigt voor een minderheid. Hier komen ze nog op terug.

• Ik ben van FB afgegaan vanwege o.a. dit gezeur.
    Voor mij blijft het zwarte piet, ik zal er ook niet anders naar refereren, net zoals negerzoenen.

Welkom in fucking Nederland.

• Moderator

Tja, als mensen zich echt gekwetst voelen omdat ze uitgescholden worden voor Zwarte Piet (wat ik vroeger op de basis school wel heb zien gebeuren) kan ik prima begrijpen dan ze er van af willen. Kijk, zat er van die zeik Turken zijn zal mijn een worst wezen, maar laten we het doen voor die minderheid die er wel last van heeft.

• @heey321 zegt in [Zwartepietendiscussie] Van Zwarte Piet naar Piet.:

Tja, als mensen zich echt gekwetst voelen omdat ze uitgescholden worden voor Zwarte Piet (wat ik vroeger op de basis school wel heb zien gebeuren) kan ik prima begrijpen dan ze er van af willen. Kijk, zat er van die zeik Turken zijn zal mijn een worst wezen, maar laten we het doen voor die minderheid die er wel last van heeft.

Ik werd als kind uitgescholden voor brillenjood omdat ik een bril heb. Moeten nu de joden en de brillen weg omdat er mensen zoals ik uitgemaakt worden voor brillenjood?

Zwarte Piet moet blijven. Kom nou, ge kunt alles wel verbieden als ge maar lang genoeg zoekt om ergens over te zeuren

• Moderator

@Boca-Grande Nouja, ik kan met redelijk grote zekerheid zeggen dat het zwarte piet gedoe veel vaker voorkomt, niet dat wat jij had minder erg is. Ik zeg niet dat we alles moeten verbieden, maar als wij door een kleine aanpassing te maken in een kinder(!) feest mensen zich minder gekwetst kunnen laten voelen, waar stellen wij ons als Nederlanders dan nog over aan? Ik denk dat veel mensen dit weigeren omdat dit alwéér zo’n ding is dat de buitenlanders willen dat we aanpassen, maar als je je kop eff uit je reet haalt (en al die mensen die het 100x delen op fb, ik heb het over jou oom, je weet wie je bent) en dr eff inhoudelijk over nadenkt. Hier zit nog een reden achter, niet zoals bijvoorbeeld dat gezeik over vaccinaties enzo.

@Boca-Grande Nouja, ik kan met redelijk grote zekerheid zeggen dat het zwarte piet gedoe veel vaker voorkomt, niet dat wat jij had minder erg is. Ik zeg niet dat we alles moeten verbieden, maar als wij door een kleine aanpassing te maken in een kinder(!) feest mensen zich minder gekwetst kunnen laten voelen, waar stellen wij ons als Nederlanders dan nog over aan? Ik denk dat veel mensen dit weigeren omdat dit alwéér zo’n ding is dat de buitenlanders willen dat we aanpassen, maar als je je kop eff uit je reet haalt (en al die mensen die het 100x delen op fb, ik heb het over jou oom, je weet wie je bent) en dr eff inhoudelijk over nadenkt. Hier zit nog een reden achter, niet zoals bijvoorbeeld dat gezeik over vaccinaties enzo.

Ge denkt dat er dan geen ander woord voor wor gevonden? Denkt ge dat door zwarte piet te verbieden da er geen woorden meer gezegd worden tegen zwarte mensen, als ge da denkt moet ge uw ogen eens openen en kijken naar hoe de wereld in elkaar steekt.

• Moderator

@Boca-Grande Ik zeg dat dan een van de redenen is. Het feit dat een kinderfeest zo gebruikt kan worden op zo’n grote schaal zegt al dat er iets fout mee is, en dat is nog maar een klein deel van het hele gezeik. Ik heb altijd bij deze discussie gehad, waar doen ze allemaal zo moeilijk over. Het zou me eigenlijk geen ene drol uitmaken, maar er zit wel degelijk een negatief verhaal achter. Al helemaal als je naar het slavernij verleden kijkt, maar dat was niet mijn punt. Afijn, dan ga ik toch bij mezelf nadenken… Waar doen wij zo moeilijk over?

• Moderator

Er is overigs genoeg mis met de wereld, en we moeten ergens beginnen. Niet dat alles opgelost kan worden, daar zijn mensen veelte dom voor, maar het is en blijft gewoon een erg racistisch festijn. Ohja, en zwarte mensen kunnen natuurlijk niet racistisch zijn, haha.

• Global Moderator

Ik vind dat zowel pro-Pieten als anti-Pieten niet moeten zeiken. Als ze allebei normaal doen en tot een compromis komen dan kunnen we dit ook weer achter ons laten.

We moeten niet oneindig lang het verleden in kijken.
    En zowel echte zwarte pieten als regenboogpieten zijn bullshit.

• Moderator

@bloemie 100% eens

• Moderator

Ik ben zoiezo voor het weghalen van zwarte piet, want heb wel eens moeten invallen bij de shows van Jochem Meijer, en laat ik je vertellen, tis geen pretje om al die schmink tussen je oren weg te krijgen. ;)

• Global Moderator

Op dit moment is er weer een discussie gaande op mijn tijdlijn en als je vindt dat beide partijen niet moeten zeiken dan ben je al een vieze landverrader en mag je optyfen uit ons mooie Nederlandje. Flikker zelf op ofzo.

Ik ben zoiezo voor het weghalen van zwarte piet, want heb wel eens moeten invallen bij de shows van Jochem Meijer, en laat ik je vertellen, tis geen pretje om al die schmink tussen je oren weg te krijgen. ;)

Leuk om na te vertellen toch.
    Plus je hebt daarna altijd de keuze om het opnieuw te doen e.d.

• Global Moderator

@Buffela zegt in [Zwartepietendiscussie] Van Zwarte Piet naar Piet.:

@heey321 zegt in [Zwartepietendiscussie] Van Zwarte Piet naar Piet.:

Ik denk niet dat ze dat zo serieus bedoelde :P

• @bloemie zegt in [Zwartepietendiscussie] Van Zwarte Piet naar Piet.:

@Buffela zegt in [Zwartepietendiscussie] Van Zwarte Piet naar Piet.:

@heey321 zegt in [Zwartepietendiscussie] Van Zwarte Piet naar Piet.:

Ik denk niet dat ze dat zo serieus bedoelde :P

Denk 't wel (vooral als ze 't weg wilt halen), plus daarbij is het van belang om serieus te blijven in discussie topics.

• Moderator

@Buffela Nah, dat was een beetje een ontluchting of hoe dat dan ook heet

• Global Moderator

Deze stond op Facebook

Sinds de jaren zestig komt er vreemd volk naar ons land dat eigen religies, tradities, zeden en gewoonten wil behouden. In dit vrije land krijgt men daar ook alle ruimte voor. Zaken als onverdoofd slachten, in boerka lopen en vanuit religie oproepen tot geweld jegens anders-geaarden, het mag allemaal.
    Sterker nog: ons land past zich zelfs aan. Geen kerstbomen meer in gemeentehuizen, speciale zwemuurtjes voor vrouwen, geen holocaust onderwijs in onze scholen en een Koran in de Tweede Kamer. Ook wijn op tafel en handen schudden laten we indien geëist maar achterwege.

Stel je daar - als oorspronkelijk Nederlander - vraagtekens bij, dan word je al snel voor extreem rechts figuur annex racist uitgemaakt. Vermoord zelfs! Nee, je moet alles maar goedvinden, want al die nieuwe culturen ‘verrijken’ ons land… zo spreekt immers de politieke correctheid.

Nou, dat zal dan wel zo zijn, maar nu willen wij oorspronkelijke Nederlanders zélf weer eens een eeuwenoude traditie vieren. En mag dat ineens niet? Dan zijn we ineens racisten?

Ik kan maar één conclusie trekken: wij Nederlanders worden achtergesteld in eigen land. En wij zijn het zát!

• @KEEN zegt in [Zwartepietendiscussie] Van Zwarte Piet naar Piet.:

Deze stond op Facebook

Sinds de jaren zestig komt er vreemd volk naar ons land dat eigen religies, tradities, zeden en gewoonten wil behouden. In dit vrije land krijgt men daar ook alle ruimte voor. Zaken als onverdoofd slachten, in boerka lopen en vanuit religie oproepen tot geweld jegens anders-geaarden, het mag allemaal.
    Sterker nog: ons land past zich zelfs aan. Geen kerstbomen meer in gemeentehuizen, speciale zwemuurtjes voor vrouwen, geen holocaust onderwijs in onze scholen en een Koran in de Tweede Kamer. Ook wijn op tafel en handen schudden laten we indien geëist maar achterwege.

Stel je daar - als oorspronkelijk Nederlander - vraagtekens bij, dan word je al snel voor extreem rechts figuur annex racist uitgemaakt. Vermoord zelfs! Nee, je moet alles maar goedvinden, want al die nieuwe culturen ‘verrijken’ ons land… zo spreekt immers de politieke correctheid.

Nou, dat zal dan wel zo zijn, maar nu willen wij oorspronkelijke Nederlanders zélf weer eens een eeuwenoude traditie vieren. En mag dat ineens niet? Dan zijn we ineens racisten?

Ik kan maar één conclusie trekken: wij Nederlanders worden achtergesteld in eigen land. En wij zijn het zát!

Jup

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.