Nintendo Switch maart 2017

• Nintendo heeft donderdag een nieuwe spelcomputer gepresenteerd, die maart volgend jaar op de markt komt. De Switch krijgt afneembare afstandsbediening en toegang tot mobiel internet.

Dat er een nieuwe console van Nintendo in aantocht was, zong al een tijdje rond. Nadat vorig jaar zomer een geruchtenstroom op gang was gekomen, bevestigde Nintendo afgelopen mei dat het aan een spelcomputer werkte met de codenaam NX.

Details over Switch zijn nog schaars. Nintendo toonde donderdag alleen een kort filmpje, waaruit blijkt dat met de spelcomputer op televisie valt te spelen, maar ook als losse tablet zonder tv-toestel. De Switch krijgt toegang tot mobiel internet. Daarvoor hoeft de gamer het tablet-gedeelte - naar schatting uitgevoerd met een 8 inch-aanraakscherm - alleen uit zijn houder te halen. De gamer kan zijn spel onderweg gewoon voortzetten.

De Switch is eigenlijk een compacte samensmelting van het kastje en de controller - de GamePad, een bonkige tablet - van de Wii U. Onduidelijk is of de Switch ook de aparte, portable spelcomputer van Nintendo vervangt: de 3DS.

Bijzonder aan de Switch is dat hij links en recht van het scherm losse paneeltjes heeft met de knoppen voor de bediening van games. Deze paneeltjes zijn van de tablet af te schuiven. Twee gamers kunnen vervolgens op het kleine scherm of op de tv - als de Switch daarmee gekoppeld is - samen spelen.

Een solospeler klemt de twee losse paneeltjes om een vierkante eenheid, zodat er een bijna conventionele, draadloze controller ontstaat. De tablet gaat in een dockingstation die met een tv-toestel is verbonden.

VL8QMIe.jpg
    Onderweg doorspelen met waar je thuis aan begonnen bent: het kan met Switch. © Nintendo

Een prijs voor de Switch staat nog niet vastgesteld. Eerder deze week ging de aandelenkoers van Nintendo onderuit, nadat analisten hadden gespeculeerd dat het toestel tussen de 300 en 350 dollar zou gaan kosten. Die hoge prijs zou de verkoopkansen van de nieuwe spelcomputer wel eens kunnen fnuiken, aldus de analisten.

Volgens andere onbevestigde berichten zou Nintendo voor de Switch weer afstappen van games op schijfjes en zijn software op cartridges zetten, vergelijkbaar met het opslagmedium voor zijn portable 3DS. Het filmpje van donderdag maakte dat nog niet duidelijk.

Specificaties als batterijduur, schermresolutie, opslagruimte en de kracht van de processor ontbreken ook nog. Wel is bekend dat de Switch een Tegra-chip van Nvidia krijgt: dat levert ook de processoren voor veel van de huidige Android-tablets.

Youtube Video

Nintendo kondigde wel een aantal ontwikkelaars aan die hebben toegezegd om games voor de Switch te maken. In een overzicht zijn alle grote namen te vinden, zoals Activision, Ubisoft en Electronic Arts.

Een van de redenen waarom de huidige console is geflopt is dat die Wii U op den duur in de steek werd gelaten door andere gameleveranciers dan Nintendo. Nintendo dacht dat de Wii U net zo goed zou verkopen als zijn voorganger, de Wii, waarvan 101 miljoen exemplaren zijn afgezet.

De Wii U kwam niet verder dan 13 miljoen stuks. Het is onduidelijk of Nintendo de productie van de Wii U dit of volgend jaar gaat stopzetten.

oXWumOb.jpg
    Logo, naam, dockingstation voor de tv, een conventionele afstandsbediening en scherm met afneembare controllers: het uiterlijk van Switch staat vast. © Nintendo

Bron: volkskrant

• Ga jij hem aanschaffen?

• Global Moderator

@Eend zegt in Nintendo Switch maart 2017:

Ga jij hem aanschaffen?

Nee, want ik heb geen interesse in spelcomputers en ik ben ook totaal geen gamer.

Maar ik vind het wel een interessant idee. Ook al vind ik dat alles al een beetje uitgemolken is qua mogelijkheden, tenzij VR als echt iets normaals wordt gezien :P

• Global Moderator

Ik ga hem denk ik wel aanschaffen. Nintendo is altijd een favoriet van mij geweest qua spelkeuze. Het slaat een totaal andere weg in dan PlayStation, Xbox en PC.

Ik hoop dat er een mogelijkheid is om SNES en NES Games te spelen.

• Moderator

Mooi design. Maar ik denk dat ik geen console meer aanschaf.

• Ik ben niet echt een Nintendo fangirl. Ze blijven hangen in de jaren 90 en maken geen vooruitgang. PlayStation en Microsoft weten wel hoe ze het aan moeten pakken.

@KEEN zegt in Nintendo Switch maart 2017:

Ik hoop dat er een mogelijkheid is om SNES en NES Games te spelen.

DIe kun je ook op de PC spelen. Daar heb je dit niet voor nodig.

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.