KEEN

Charleroi Chillings #2 (Verlaten hoogoven)

• Blogger

Men weet inmiddels dat ik behoorlijk enthousiast ben geworden over de stad Charleroi, daarom ben ik er vorig weekend voor de derde keer er geweest met een vriend. Eigenlijk zouden we naar de stad Spermalie gaan, maar ik heb hem ervan weten te overtuigen dat dat wel een andere keer kon.

Na een eindje rijden zei ik dat we naar Marchienne-Au-Pont moesten gaan, dat is een buitenstad van Charleroi dus, en daar zag ik toen vanuit de trein veel verlaten gebouwen. Zo gezegd zo gedaan dus. Langs een drukke weg hebben wij geparkeerd en zijn we een stukje gaan lopen. In de verte zagen we een keigroot industrieterrein. Ik zei nog voor de lol: ‘Joh je schopt er tegenaan en het stort in. Kan me niet voorstellen dat dit nog in bedrijf is. Maarja, het is en blijft Belgie…’ Verder besteedden we er geen aandacht meer aan, aangezien we allebei echt keihard moesten pissen.

0_1476907571763_1.jpg
    Dus we gingen naar beneden. Want er was een trappetje, blabla goed beschut. Daarna kon ik het niet laten om langs dat industrieterrein te lopen. Het eerste wat ik zag was een kapot hek… en een boel ingestortte dingen…

0_1476907587752_2.jpg
    O mijn god wat was dit goed beveiligd… maar niet heus. Aan de overkant en daar ook weer de overkant van was er ook een deel van deze hoogoven. Daar zijn we niet geweest.

Maar er was dus niemand en niks te vinden. We zijn uiteraard naar binnen gegaan, het eerste wat ik hoorde was de oorverdovende stilte. En ik moet toegeven dat ik eerst een beetje bang was. Waarom weet ik niet precies, maar alles kraakte, piepte, ik hoorde voetstappen, stemmen, maar er was dus niks of niemand. Bleek uiteindelijk gewoon de fabriek zelf te zijn die half op instorten stond :P

0_1476908008091_3.jpg

Alles kapoet

En waar we uiteindelijk terecht zijn gekomen? In een defuncte hoogoven en cokesfabriek. Het bestaat al vanaf 1836, kun je nagaan hoe oud het is, en de werkzaamheden zijn deels stilgelegd in 2008. Alleen de hoogoven ging nog verder. In 2012 is er definitief een einde gekomen aan deze oven.

0_1476908356486_4.jpg

Snap je nu een beetje waarom ik de kriebels kreeg? Het was zo hoog, zo leeg, de wind die de hele site liet kraken (en klapperende platen), brr.

0_1476908443746_9.jpg

Ik ben 180cm lang ongeveer. Dit gebouw is x9000 zo hoog ofzo. Heel hoog in ieder geval. Het is dat ik het te gevaarlijk vond, maar je kon op bepaalde stukken ook nog omhoog.

0_1476908526727_5.jpg

Lekker stoffig allemaal. Zo waren er veel van dit soort kamers die echt pik- en pikdonker waren. Wat ik wel mooi vond, hoe ironisch ook, het was op 2 tags na vrij van vandalisme. Voor de rest hadden ze alles achtergelaten, echt mappen, een ouwe computer uit het jaar kruik (floppydrive zat er nog in), zelfs nog onuitgepakte pakketjes lagen er. En het was allemaal niet gemold of gestolen?

We hebben hier minstens 2 uur rondgedoold en dat was nog maar 1 deel. Nu nog het tweede en derde deel, die nog veel groter zijn! En op de terugweg heb ik nog veel meer verlaten gebouwtjes gezien, dus Charleroi Chillings #3 komt er spoedig aan. :p

Hetzelfde maar dan anders

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.